Elektroniczny system rekrutacji do liceów wzbudza kontrowersje wśród rodziców i uczniów we Wrocławiu. Niespełna jeden dzień przed rozpoczęciem drugiego etapu rekrutacji, wiele rodzin nadal boryka się z niedociągnięciami, które pojawiły się już w pierwszym etapie. Około 500 uczniów nie zostało uwzględnionych w systemie pomimo prawidłowo złożonych wniosków. Niezadowolenie rodziców rośnie, a urzędnicy twierdzą, że problem leży po stronie użytkowników.
Z doniesień rodziców wynika, że system elektroniczny mógł usuwać złożone podpisy cyfrowe bez powiadomienia o tym fakcie użytkowników.
17 maja złożyłam wniosek w systemie elektronicznej rekrutacji, dostałam maila z potwierdzeniem i przypomnieniem o elektronicznym podpisie. Podpis złożyłam profilem zaufanym. 21 czerwca o godz. 21:47 załączyłam też świadectwo dziecka, nie było żadnego komunikatu, że coś jest nie tak. Zatem po minucie się rozłączyłam, uważając sprawę za zamkniętą. O godz. 21:55, czyli 8 min później, system usunął mój podpis, nie wysyłając do mnie żadnej informacji.
– mówi kobieta cytowana przez Gazetę Wrocławską. Jakby tego było mało, 3 lipca matka ponownie zalogowała się na platformę elektroniczną, aby dodać wyniki egzaminu ósmoklasisty swojego syna. W żadnym momencie system nie zażądał ponownego złożenia podpisu. Nie otrzymała również powiadomienia o niedopełnieniu jakichkolwiek formalności - ani na adres e-mail, ani w urzędowej skrzynce epup.
W dniu ogłoszenia wyników logując się do systemu, dowiedziałam się, że syn nie brał udziału w rekrutacji, ponieważ szkoła nie zweryfikowała wniosku. Mimo złożenia go, dołączenia wyników z egzaminów ósmoklasisty i świadectwa, okazało się, że system nas wyrzucił
– mówi załamana kobieta.
Przedstawiciele magistratu utrzymują, że proces rekrutacyjny jest przejrzysty i wszystkie kroki są dokładnie opisane na platformie. Monika Dubec z biura prasowego Urzędu Miasta we Wrocławiu zaznacza, że problem leży po stronie rodziców.
Brak podpisu profilem zaufanym nie jest błędem systemu, a niewłaściwym wprowadzeniem wniosku przez rodzica, który np. po dołączeniu wyników z egzaminu ósmoklasisty, ponownie nie podpisał wniosku profilem zaufanym. A jest to konieczne, o czym rodzice i kandydaci są informowani m.in. w zakładce "wprowadzenie/dostarczenie wniosku". Każdy krok jest tam opisany
– wyjaśnia. Z informacji przekazanych przez biuro prasowe Urzędu Miasta we Wrocławiu wynika, że każdego roku podobne problemy dotykają setki uczniów. Mimo to modyfikacje systemu nie są planowane. Rodzice mają bowiem możliwość złożenia wniosków także w formie papierowej - jeśli napotkają trudności z elektroniczną platformą.
Powodem nie jest tylko brak podpisu profilem zaufanym. Bywa, że we wniosku brakuje świadectwa, czy wyników z egzaminów. Nie wiemy też, czy brak podpisu nie był w pewnych przypadkach celowy, bo kandydaci mogli zostać już zakwalifikowani do szkół np. w innym mieście, do których też startowali
– dodaje Dubec. Uczniowie, których system nie policzył, mogą wziąć udział w rekrutacji uzupełniającej, która odbędzie się 24-25 lipca.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.