Vinted Polska to aplikacja umożliwiająca sprzedaż oraz kupno używanych przedmiotów. Wzrost popularności serwisu nie uszedł uwadze cyberprzestępców, którzy znaleźli sposoby na to, aby wyłudzać pieniądze od użytkowników. Niestety takich przypadków jest coraz więcej, w związku z czym warto wiedzieć, jak chronić się przed utratą gotówki oraz ubiegać o swoje prawa.
Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl
Portal zapewnia swoim klientom ochronę kupujących i sprzedających, a ich polityka bezpieczeństwa obejmuje:
Pomimo starań, serwis nie jest w stanie całkowicie zwalczyć działań przestępczych, które narażają użytkowników na utratę pieniędzy, gdyż cyberprzestępcy najczęściej bazują na nieświadomości użytkowników. Wygląda na to, że zakup według zasad obowiązujących na Vinted jest naprawdę bezpieczny. Serwis zaleca wybieranie opcji "kup teraz", dzięki której zostaje uwzględniona Ochrona kupującego umożliwiająca płatność bez podawania danych. Kupujący opłaca wybrany przedmiot, a pieniądze trafiają na Vinted. Ponadto w takim przypadku nabywca ma czas na weryfikację produktu oraz jego zgodności z opisem. Dopiero gdy potwierdzi on otrzymanie przesyłki, przelew trafia na konto osoby sprzedającej. Dlatego też wszelkie oszustwa biorą się z nieznajomości zasad funkcjonowania portalu sprzedażowego. Naciągacze w tym celu najczęściej wykorzystują maila lub numer telefon, które w rzeczywistości nie są potrzebne podczas standardowej transakcji.
Ofiarami przestępców internetowych w dużej mierze stają się nowi użytkownicy, którzy nie są obeznani z serwisem i obowiązującymi tam zasadami. Dzięki temu istnieje duże prawdopodobieństwo, że odstępstwa w przebiegu transakcji zostaną niezauważone, co z pewnością ułatwia naciągaczom "pracę". W tej sytuacji kupujący, który jest oszustem, kontaktuje się ze sprzedającym i prosi o adres email lub numer telefonu w celu przesłania linku z potwierdzeniem zapłaty. Warto pamiętać, że tego typu maile często wyglądają niezwykle profesjonalnie, lecz nie pochodzą z serwisu Vinted. Po wejściu w link użytkownik zostaje przekierowany do "bankowości internetowej", gdzie pojawia się prośba o podanie newralgicznych danych, takich jak PESEL, hasło i login. W ten sposób oszuści uzyskują dostęp do rachunku bankowego i mogą dysponować dostępnymi środkami. Innym sposobem jest tzw. spoofing, czyli oszustwo za pomocą fałszywego SMS. W tym przypadku naciągacze kontaktują się z użytkownikami, podszywając się pod serwis i wysyłając wiadomość SMS z numeru, z którego na co dzień otrzymujemy powiadomienia od Vinted. Ich celem jest wyłudzenie danych z karty kredytowej lub danych do bankowości internetowej. Choć taka wiadomość wygląda wiarygodnie, to należy pamiętać, że podczas standardowej transakcji numer telefonu nie jest potrzebny.
Jeżeli padłeś ofiarą oszustwa związanego z transakcją w serwisie Vinted, musisz pamiętać, aby natychmiast podjąć odpowiednie kroki. W przypadku kradzieży danych do bankowości internetowej powinieneś skontaktować się z bankiem i zmienić dane umożliwiające logowanie. W sytuacji wyłudzenia pieniędzy należy złożyć także reklamację, dzięki której istnieje szansa, że bank zwróci ci utraconą sumę. Ponadto warto również powiadomić o sprawie policję, gdyż tego typu sytuacje są coraz częstsze, a służby wciąż opracowują sposoby, które pomagają im ścigać cyberprzestępców. Natomiast, gdy twoja paczka nie przyjdzie, będzie uszkodzona lub niezgodna z opisem wystarczy, że skorzystasz z opcji "Mam problem", dzięki której możesz ubiegać się o zwrot pieniędzy, które wypłaci serwis.