Wydanie paragonu potwierdzającego zakup jest obowiązkiem sprzedającego, a za niewywiązanie się z niego grożą poważne konsekwencje. Choć jako klienci nie musimy paragonu zabierać, to warto to jednak zrobić, a nawet upomnieć się o wydruk, jeśli go nie otrzymamy. Urząd Skarbowy zachęca, aby takie przypadki zgłaszać.
Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl.
Z punktu widzenia klienta, paragon jest ważny z kilku powodów. Ułatwiają one zgłaszanie reklamacji, porównanie cen i dają pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Czemu jednak zdarzają się sytuacje, gdy paragony nie są wydawane w ogóle? Kwestię tę wyjaśnia resort finansów.
Nieuczciwi przedsiębiorcy, aby uniknąć zapłacenia podatków, nie wydają paragonów lub wydają nieprawidłowe (np. tzw. paragon kelnerski), a nawet zbierają paragony pozostawione przez klientów, by je anulować. Zdarza się, że porzucone paragony służą także "jako podkładki" do wystawiania tzw. pustych faktur i wyłudzania podatku VAT
- wyjaśnia Ministerstwo Finansów w komunikacie cytowanym przez portal biznesinfo.pl. Może to zatem prowadzić do oszustw finansowych i nieuczciwej konkurencji. Warto podkreślić w tym miejscu, że niewydanie paragonu wiąże się z wysokimi karami. Standardowo jest to mandat w wysokości 1000 zł, jednak stawki mogą być też wyższe. Co ważne, odpowiedzialność karna spoczywa na sprzedawcy. Klient nie będzie ukarany za to, że nie wziął paragonu, ale jako to zostało wyjaśnione już powyżej, często leży to po prostu w naszym interesie.
Po zakończeniu transakcji i zapłaceniu za nasze zakupy powinniśmy zwracać uwagę na dwie rzeczy. Pierwsza z nich to oczywiście omówiony już fakt wydania paragonu. To jednak nie wszystko. Jak przypomina "Fakt", wydruk z kasy fiskalnej powinien zawierać ściśle określone informacje, w tym dane podatnika, adres punktu sprzedaży i szczegóły dotyczące zakupy, takie jak cena jednostkowa towaru lub usługi, ilość i wartość całkowita sprzedaży z oznaczeniem literowym przypisanej stawki podatku, wartość ewentualnych opustów, obniżek lub narzutów, wartość sprzedaży brutto i wysokość podatku według poszczególnych stawek podatku z oznaczeniem literowym, po uwzględnieniu opustów, obniżek lub narzutów, wartość sprzedaży zwolnionej od podatku z oznaczeniem literowym czy łączna wysokość podatku. Uchybienia w obu tych obszarach można zgłaszać do Urzędu Skarbowego, a zrobić to możemy na kilka sposobów: