Jeśli nie dostałeś paragonu za zakupy, lepiej zgłoś to jak najszybciej. Skarbówka jest bezwzględna

Paragony grozy paradoksalnie zachęcają nas do zabrania dowodu wpłaty, aby móc się nim podzielić z innymi np. social media. Z reguły jednak wiele osób po zapłaceniu za zakupy paragon zostawia. Okazuje się, że jest to duży błąd. Dlatego też rząd zachęca akcją "Weź paragon" do zmiany naszych nawyków.

Wydanie paragonu potwierdzającego zakup jest obowiązkiem sprzedającego, a za niewywiązanie się z niego grożą poważne konsekwencje. Choć jako klienci nie musimy paragonu zabierać, to warto to jednak zrobić, a nawet upomnieć się o wydruk, jeśli go nie otrzymamyUrząd Skarbowy zachęca, aby takie przypadki zgłaszać.

Zobacz wideo Zakupy bez listy oznaczają większy paragon i przepełnioną lodówkę? "Zlecam zakupy mężowi"

Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl.

Dlaczego warto zabierać paragon? Korzyści dla klienta i konsekwencje dla sprzedawcy

Z punktu widzenia klienta, paragon jest ważny z kilku powodów. Ułatwiają one zgłaszanie reklamacji, porównanie cen i dają pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Czemu jednak zdarzają się sytuacje, gdy paragony nie są wydawane w ogóle? Kwestię tę wyjaśnia resort finansów.

Nieuczciwi przedsiębiorcy, aby uniknąć zapłacenia podatków, nie wydają paragonów lub wydają nieprawidłowe (np. tzw. paragon kelnerski), a nawet zbierają paragony pozostawione przez klientów, by je anulować. Zdarza się, że porzucone paragony służą także "jako podkładki" do wystawiania tzw. pustych faktur i wyłudzania podatku VAT

- wyjaśnia Ministerstwo Finansów w komunikacie cytowanym przez portal biznesinfo.pl. Może to zatem prowadzić do oszustw finansowych i nieuczciwej konkurencji. Warto podkreślić w tym miejscu, że niewydanie paragonu wiąże się z wysokimi karami. Standardowo jest to mandat w wysokości 1000 zł, jednak stawki mogą być też wyższe. Co ważne, odpowiedzialność karna spoczywa na sprzedawcy. Klient nie będzie ukarany za to, że nie wziął paragonu, ale jako to zostało wyjaśnione już powyżej, często leży to po prostu w naszym interesie.

Akcja "Weź paragon" zachęca do reagowania. Jak zgłosić uchybienia sprzedawców?

Po zakończeniu transakcji i zapłaceniu za nasze zakupy powinniśmy zwracać uwagę na dwie rzeczy. Pierwsza z nich to oczywiście omówiony już fakt wydania paragonu. To jednak nie wszystko. Jak przypomina "Fakt", wydruk z kasy fiskalnej powinien zawierać ściśle określone informacje, w tym dane podatnika, adres punktu sprzedaży i szczegóły dotyczące zakupy, takie jak cena jednostkowa towaru lub usługi, ilość i wartość całkowita sprzedaży z oznaczeniem literowym przypisanej stawki podatku, wartość ewentualnych opustów, obniżek lub narzutów, wartość sprzedaży brutto i wysokość podatku według poszczególnych stawek podatku z oznaczeniem literowym, po uwzględnieniu opustów, obniżek lub narzutów, wartość sprzedaży zwolnionej od podatku z oznaczeniem literowym czy łączna wysokość podatku. Uchybienia w obu tych obszarach można zgłaszać do Urzędu Skarbowego, a zrobić to możemy na kilka sposobów:

  • osobiście w placówce urzędu,
  • przez telefon interwencyjny 800 060 000,
  • na e-mail: powiadomKAS@mf.gov.pl,
  • przez bezpłatną i anonimową aplikację e-Paragony.
Więcej o: