Subskrypcje Disney +, Netflix, HBO Max czy Amazon pod okiem UOKiK. Jeden z gigantów już ma problem

UOKiK ostatnio mocno (zbyt potocznie, może lepiej "coraz częściej") zwraca uwagę na branżę streamingową. Tym razem zainteresował się podwyżkami cen subskrypcji dla użytkowników m.in. Netflixa, Disney+, HBO Max czy Amazon Prime. Jaki jest tego efekt? Niektóre zapisy w regulaminie były niezgodne z prawem - to my powinniśmy decydować.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił przyjrzeć się praktykom związanym z podnoszeniem cen przez usługodawców z wyżej wspomnianej branży. Niestety, w ostatnim czasie podwyżki są dość wysokie, co mocno dotyka stałych, jak i nowych użytkowników poszczególnych serwisów internetowych. Wyniki analizy urzędu mogą zaskakiwać, ponieważ zdaniem przedstawicieli UOKiK zmiany w warunkach subskrypcji wprowadzane są w niewłaściwy sposób

Zobacz wideo Nie masz planów na długie, zimowe wieczory? Oto grudniowe nowości na Netfliksie! [ZWIASTUN]

Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl

Podwyżka cen subskrypcji na platformach streamingowych jest nielegalna? UOKiK już działa 

Według UOKiK podnoszenie cen abonamentów w dowolnym momencie, bez uzyskania zgody klientów, jest niedopuszczalne i krzywdzące. Najwięcej do stracenia mają ci, którzy podpięli do konta kartę płatniczą - od nich środki pobierane są automatycznie. Zmiana w umowie abonamentowej powinna odbywać się za wyraźną zgodą konsumenta, który musi zostać poinformowany o wszelkich modyfikacjach wprowadzanych do subskrypcji. Problem pojawił się w przypadku Amazon Prime oraz Amazon Prime Video. To właśnie tam prezes UOKiK dopatrzył się niejasności i zapisów w regulaminie, które umożliwiały jednostronne podwyżki cen. Te niestety "nie uwzględniały i nie zabezpieczały w wystarczający sposób interesów konsumentów jako słabszej strony umowy". 

Od lat postulujemy, by warunki umowne uczciwie regulowały obowiązki stron umowy. W przypadku zyskujących na popularności usług subskrypcji konsumenci ufają usługodawcy i powierzają swoje dane z karty płatniczej, by regularnie móc korzystać z dostępu i opłacać swoje zobowiązania. Nie znaczy to, że od tego momentu operatorzy mogą bez ich zgody pobierać opłaty wyższe niż te, na które wcześniej konsumenci się zdecydowali

- skomentował Prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Ostatecznie Amazon zmuszony został do wprowadzenia istotnych zmian

UOKiK kontra podwyżki cen abonamentów na platformach streamingowych. Amazon musi zmienić zasady 

Według ustaleń UOKiK "niedopuszczalne jest automatyczne pobieranie opłat według zmienionego cennika w formie zablokowania środków z podpiętej karty płatniczej lub jednostronne wprowadzanie istotnych zmian w warunkach umownych", dlatego finalnie Amazon EU oraz Amazon Digital UK usunęły ze swoich regulaminów zapisy pozwalające podnosić ceny bez zgody klientów. Ich obowiązkiem jest bezpośrednie informowanie użytkowników o zmianach i umożliwienie im podjęcia własnej decyzji o kontynuowaniu współpracy. Na tym jednak nie koniec. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wziął pod lupę także działania pozostałych gigantów streamingowych. Na ten moment prowadzone są postępowania wyjaśniające w sprawie usług subskrypcyjnych oferowanych przez marki Apple, Disney+, Google (YouTube Premium), HBO Max, Microsoft (GamePass), Netflix oraz Sony (PlayStation Plus).

W przypadku wprowadzenia nowych opłat i automatycznego obciążania nimi obecnych klientów, niezbędne będzie usunięcie skutków takich praktyk. Brak reakcji niestety może skutkować podjęciem przez nas kolejnych działań, w tym nałożeniem sankcji finansowych

- dodaje Tomasz Chróstny, cytowany przez Wirtualne Media. 

Więcej o:
Copyright © Agora SA