Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzał się internetowej platformie handlowej OLX. Zdaniem prezesa urzędu Tomasza Chróstnego osoby korzystające z serwisu są wprowadzane w błąd. Dotyczy to pakietu ochronnego, a także nieudzielania informacji na temat tego, że dany produkt można kupić, nie korzystając z usługi serwisowej oraz mylnego sortowania ogłoszeń według najtańszych produktów.
UOKiK zainteresował się sprawą OLX, po tym jak do urzędu napłynęły zgłoszenia od konsumentów, którzy korzystania z pakietu ochronnego nie otrzymali gwarantowanego bezpieczeństwa.
W wyniku działań Grupy OLX konsumenci ponosili negatywne skutki finansowe. Spółka stosowała szereg postanowień istotnie ograniczających zakres ich ochrony. Opłacana przez kupujących ochrona była w rzeczywistości pozorna - konsumenci mimo wykupienia usługi mającej zapewnić bezpieczeństwo transakcji mogli tracić pieniądze na rzecz nieuczciwych sprzedawców
- przekazał Tomasz Chróstny. Jedna z osób, która poinformowała UOKiK o nieprawidłowościach na portalu OLX, opisała swój problem następująco:
Skorzystałem z ich usług i zakupiłem telefon. Wpłaciłem pieniądze na konto OLX. Telefon dotarł jednak jest uszkodzony. OLX umywa ręce twierdząc, że ich program ochrony kupujących nie obejmuje uszkodzeń, a tylko sytuacji gdyby sprzedający nie wysłał paczki lub z inną zawartością (…)
Prezes UOKiK podkreślił także, że "OLX stosował również wprowadzające w błąd sortowanie najtańszych ofert dostępnych w serwisie, ponieważ przy ich wyszukiwaniu nie uwzględniał ceny usługi serwisowej". Na tym jednak nie koniec. Urząd zauważył jeszcze jedną nieprawidłowość.
Co więcej, architektura portalu nie wskazywała na możliwość zakupu w drodze bezpośrednich kontaktów stron transakcji, tj. bez 'Usługi serwisowej'. Informacje o warunkach świadczenia usług nie mogą wprowadzać w błąd. Konsument ma prawo oczekiwać, że dany serwis zaprojektowany zostanie w uczciwy sposób, a zawarte w nim informacje będą prawdziwe i rzetelne
- podkreślił Tomasz Chróstny. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedstawił już swoją decyzję, w której zobowiązał Grupę OLX do zmiany praktyk.
Portal odda klientom pieniądze i poinformuje o tym konsumentów: jeśli konsument odpowie na tę wiadomość, otrzyma zwrot na konto bankowe, w przeciwnym razie zwrot środków zostanie przekazany do 'portfela OLX' w serwisie
- czytamy w opublikowanym komunikacie. Szczegóły wprowadzanych zmian zostały zawarte w decyzji Prezesa UOKiK.