Wojna cenowa Biedronki i Lidla nie ma końca. Oba dyskonty dalej przekonują, że to właśnie one oferują Polakom najtańsze produkty. Jednak najnowszy raport Koszyk Zakupowy, stworzony przez ASM Sales Force Agency, dowodzi temu, że wcale tak nie jest. Choć słynne dyskonty znajdują się w górnej części listy, warto jednak wybrać się na zakupy w nieco inne miejsce.
Z danych pozyskanych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w lutym tego roku średnia cena koszyka zakupowego zawierającego podstawowe produkty codziennego użytku wyniosła 287,22 zł, co daje wzrost na poziomie 2,21 zł. Jak zatem przy tym wyniku prezentują się najtańsze sieci w Polsce? Otóż niepodważalnym numerem jeden został Auchan. W tym przypadku średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency wyniósł 217,88 zł. Względem stycznia 2024 jest to wzrost o 4,75 zł, czyli o 2,23 proc. - wtedy również to Auchan otrzymał tytuł najtańszego dyskontu. Na drugim miejscu znalazła się Biedronka, a tuż za nią uplasował się Lidl.
Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 11,61 zł (Biedronka) i 13,15 zł (Lidl). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w lutym 2024 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 337,12 zł
- czytamy w raporcie ASM Sales Force Agency. Natomiast najwyższą wartość koszyka zakupowego odnotowano w Netto. Tam za tę samą grupę produktów należało zapłacić aż 337,12 zł, czyli o prawie 120 zł więcej, niż w przypadku lidera rankingu.
Co ciekawe, w sieci Netto odnotowano również duży wzrost cen - średnia cena koszyka w lutym 2024 r. była wyższa o 42,90 zł niż w 2023 r., czyli aż o 14,58 proc. Natomiast spadek cen zaobserwowano w:
Autorzy badania przyjrzeli się również konkretnym kategoriom produktów i stwierdzili, że 6 na 10 tych, które analizowali, podrożało. Są to: produkty sypkie, napoje, słodycze, dodatki, chemia domowa i kosmetyki oraz używki i piwo.
W ujęciu rok do roku potaniały produkty tłuszczowe (30,32 proc.), nabiał (8,48 proc.), mięso, wędliny i ryby (7,33 proc.) oraz mrożonki (6,16 proc.). W największym stopniu zdrożały produkty sypkie. W lutym br. wzrost ten wyniósł 17,12 proc. wobec 2023 r.
- czytamy. O 16,55 proc. wzrosły również ceny napoi, a słodycze podrożały o 5,62 proc. W każdej z analizowanych kategorii dopatrzono się pewnych zmian, jednak "najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku tej o nazwie używki i piwo". W lutym 2024 r. było drożej o zaledwie 0,59 proc.