Karta płatnicza Revolut umożliwia dokonywanie transakcji za granicą, a dokładniej realizowanie płatności w obcej walucie przy znacznie niższych kosztach związanych z przewalutowaniem, niż w przypadku tych, które obowiązują w standardowych bankach. Z tej opcji korzysta coraz więcej podróżujących, lecz mimo wzrostu popularności Revoluta, wciąż istnieją miejsca, które nie akceptują tej formy płatności. Są to między innymi linie lotnicze Ryanair, Wizz Air oraz Enter Air.
Sprawę nagłośnił portal Subiektywnie o Finansach, ponieważ jeden z ich czytelników zgłosił się do nich z własną historią. Niedawno podróżował linią Enter Air i podczas lotu nie mógł kupić jedzenia, ponieważ przewoźnik twierdził, że nie akceptuje karty Revolut.
Napotkałem problem z zakupem artykułów spożywczych na pokładzie. Nie był to techniczny problem, a decyzja przewoźnika o tym, że nie akceptują kart typu Revolut
- wyjaśnił. Jaki jest tego powód? Aby rozwiązać tę zagadkę, serwis zgłosił się do przedstawicieli linii lotniczej o wyjaśnienia. Okazało się, że taka decyzja ma mieć związek z pewnym ryzykiem. Przewoźnik tłumaczy, że "płatności przyjmowane na terminalu płatniczym w trakcie lotu odbywają się w trybie offline", a spowodowane jest to dużą wysokością i brak łączności z internetem. W związku z tym personel nie ma możliwości "zweryfikowania dostępności środków na tego typu kartach", a to może nieść za sobą szkody dla linii lotniczej.
Wynika to z dużej liczby prób wykonywania transakcji, które nie mają pokrycia na docelowym koncie użytkownika i z dużych problemów z późniejszą egzekucją środków za zakupione towary, które w rezultacie przekładają się na straty przewoźnika. Enter Air nie jest jedyną linią, która ma takie zasady, a taka sytuacja dotyczy również innych linii lotniczych operujących na terenie Unii Europejskiej, które na przykład nie akceptują także transakcji kartami American Express
- wyjaśnił przedstawiciel Enter Air.
Taka odpowiedź nie usatysfakcjonowała dziennikarzy oraz podróżującego, ponieważ w trakcie lotu mężczyzna był w stanie dokonać transakcji kartą konkurencyjnego fintechu ZEN. Czyżby zatem poszkodowani byli jedynie klienci Revoluta? Okazuje się, że podobne praktyki stosują również inne linie lotnicze, a dokładniej Ryanair i Wizz Air. Za ten temat wziął się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jednakże na ten moment nie uzyskano jeszcze wyjaśnień ze strony przewoźników.
Przyglądamy się sprawie i wyjaśniamy, z czego wynika ta praktyka. Czekamy na wyjaśnienia od trzech linii lotniczych: Enter Air, Ryanair i Wizz Air
- zdradziła Kamila Guzowska z Departamentu Komunikacji UOKiK. W związku z tym, wybierając się w podróż, warto mieć na uwadze to, że karta typu Revolut nie zawsze może być najlepszym rozwiązaniem. Warto zatem mieć przy sobie również gotówkę lub standardową kartę płatniczą.