W marcu tego roku pojawiło się oświadczenie banku PKO BP w sprawie coraz częstszych ataków na konta klientów. Celem komunikatu było przypomnienie Polakom o zachowaniu wzmożonej ostrożności wobec otrzymywanych wiadomości tekstowych oraz telefonów. Cyberprzestępcy nie od dziś polują na oszczędności życia klientów banku i stale zmieniają swoje metody działania, co sprawia, że niekiedy bardzo ciężko ich wyczuć. Jak tym razem zdobywają zaufanie swoich rozmówców? Podają się za pracowników instytucji finansowej.
Klienci banków dostają coraz więcej telefonów od fałszywych pracowników, którzy informują ich o tym, że została wykryta próba włamania na konto. Przy okazji oferują również jego dodatkowe zabezpieczenie i liczą na to, że potencjalna ofiara, z powodu zaskoczenia i strachu przed utratą pieniędzy, da się złapać w sidła. Oczywiście, aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo, należy najpierw podać rozmówcy wszelkie dane umożliwiające dostęp do środków na koncie. Jeśli do tego dopuścimy, nasze oszczędności natychmiast wyparują. W takiej sytuacji nawet policja nie jest w stanie zbyt wiele zrobić, ponieważ dana osoba dobrowolnie przekazała oszustowi hasło i login. Zdaniem PKO BP jest jednak szansa, aby się przed tym uchronić. O bezpieczeństwo klientów ma zadbać aplikacja mobilna.
W oświadczeniu bank zapewnia, że klienci nie są całkowicie bezbronni wobec nowej metody oszustów internetowych. Jednym z podstawowych elementów podczas takowej rozmowy powinna być weryfikacja osoby znajdującej się po tak zwanej drugiej stronie. Jeśli jednak poprosimy o to fałszywego pracownika, on co prawda przekieruje nas do "banku", jednak kolejnym rozmówcą również będzie wyłudzacz. Właśnie dlatego przedstawiciele PKO BP przypominają, że każdy posiadacz konta bankowego może sprawdzić, czy rozmawia z prawdziwym pracownikiem instytucji finansowej poprzez mobilną aplikację IKO. Wystarczy poprosić rozmówcę o weryfikację tożsamości i wtedy powinniśmy otrzymać powiadomienie w aplikacji z wszelkimi danymi tej osoby. Jeśli podane przez potencjalnego przedstawiciela banku będą pokrywały się z tymi, które znajdziemy w powiadomieniu, to oznacza, że rozmowa jest bezpieczna.
Jeśli dzwoniący odmówi weryfikacji, poda błędne dane lub weryfikacja nie będzie możliwa - rozłącz się i zadzwoń na naszą infolinię: 800 302 302
- apeluje bank PKO BP, cytowany przez serwis Eska.