Roczny raport CERT Polska wykazał, że w 2023 roku wzrosła liczba zarejestrowanych incydentów w cyberprzestrzeni o 34 proc. w porównaniu z zestawieniem z 2021 roku. Jakiś czas temu na oficjalnym profilu CERT Poczta Polska, na portalu X opublikowano komunikat dotyczący próby wyłudzania danych od klientów oczekujących na paczki. Wszystko to pod przykrywką "rzekomego braku adresu".
Najowocniejszym czasem dla cyberprzestępców jest okres świąteczny, bo to właśnie wtedy ludzie zamawiają najwięcej paczek. W pośpiechu i natłoku obowiązków zdarza się, zapomnieć co już do nas dotarło, a na jaką paczkę jeszcze czekamy. I na takie zjawisko właśnie liczą oszuści, którzy wysyłają do nas SMS-y podszywając się pod Pocztę Polską oraz InPost. Co nie oznacza, że poza sezonem świątecznym również nie powinniśmy mieć się na baczności. Wystrzegajmy się wchodzenia w linki i odpowiadania na wiadomości, które dotyczą nadawanych do nas paczek. Jak zatem należy sprawdzać proces dostarczania naszego zamówienia? To proste.
Wyróżnia się pięć najpopularniejszych rodzajów cyberprzestępstw, są to:
Metoda, która polega na podszywaniu się pod instytucje, firmy lub inne osoby to phishing. Posługując się tym sposobem, oszuści wysyłają do nas SMS-y w nadziei, że złapiemy się na ich wędkę. Chcą w ten sposób uzyskać dostęp do naszego konta bankowego. Na stronie Poczty Polskiej podano kilka wskazówek, jak postępować, aby nie paść ofiarą cyberprzestępców:
A jeśli zależy nam na śledzeniu naszej paczki, najlepiej robić to przy użyciu oficjalnej aplikacji danego przewoźnika.