Jak czytamy na stronie internetowej UOKiK, wydano decyzję, w której zakwestionowano praktyki spółki Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci Biedronka. Ma to związek z akcją promocyjną 'Magia Rabatów - Zabawki i Książki - Voucher od 01.12.2022 r. do 03.12.2022 r.". Jej organizatorzy, za pomocą przekazów reklamowych, mieli wprowadzać klientów w błąd.
Jedną z praktyk, która nie spodobała się Prezesowi UOKiK, "było wprowadzanie w błąd co do warunków promocji w przekazach reklamowych". Według instytucji, warunki promocji opisane na specjalnych plakatach, nie informowały o produktach, których nie można było kupić za otrzymany voucher. Bon otrzymywali posiadacze Karty Moja Biedronka w momencie zakupu trzech produktów z kategorii książki oraz zabawki. Na voucherze - wydrukowanym na paragonie - znajdowała się połowa wydanej kwoty na ten asortyment, a konsumenci mogli spożytkować pieniądze podczas kolejnej wizyty w Biedronce.
W reklamach zamieszczonych w sklepach brakowało jednak dokładnej listy produktów, które można było kupić
- tłumaczy UOKiK. Na materiałach reklamowych znajdowała się tak zwana gwiazdka, przy której - mniejszym drukiem- informowano o ograniczeniach promocji. Voucher miał obowiązywać wyłącznie podczas zakupu wybranych produktów przemysłowych oraz tekstyliów.
Ze skarg, które otrzymywał Urząd, wynikało, że konsumenci byli zaskoczeni tym, że nie mogą zapłacić voucherem za istotną część produktów powszechnie przypisanych do tych kategorii
- dodano. Regulamin nie był przedstawiony w sklepie w sposób, który umożliwiłby klientom zapoznanie się z dokładnymi zasadami akcji. Zachęcano ich do wzięcia udziału w promocji, jednak o części artykułów niewchodzących w jej zakres, informowano dopiero po wydrukowaniu paragonu z voucherem.
W związku z tym Prezes UOKiK wydał decyzję, w której nałożył na Jeronimo Martins Polska obowiązek przyznania klientom, którzy nie wykorzystali vouchera, rekompensaty finansowej.
Warunki promocji powinny być jasne dla konsumenta, bez haczyków czy gwiazdek, wyjątków zapisanych małą czcionką. Nie można organizować akcji, które nie spełniają podstawowych kryteriów przejrzystej komunikacji, ani nie umożliwiają realnego i swobodnego zapoznania się z regulaminem promocji bezpośrednio w sklepie, podczas robienia zakupów. Grudniowa promocja w sklepach Biedronka zamiast miłym, przedświątecznym bonusem, stała się dla konsumentów kłopotliwym doświadczeniem
- tłumaczy Prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Poszczególni klienci Biedronki mają otrzymać nowe vouchery w wysokości 150 złotych. Dotyczy to osób, które zrobiły zakupy w ramach akcji promocyjnej "Magia Rabatów" w okresie 1-3 grudnia 2022 roku, otrzymali promocyjny voucher, lecz go nie zrealizowali i nadal są w programie lojalnościowym sieci. Bon zostanie przyznany im automatycznie na Kartę Moja Biedronka w ciągu 14 dni od dnia uprawomocnienia się decyzji i będzie ważny rok.
Można nim będzie zapłacić za wszystkie produkty oferowane w sklepach sieci Biedronka (z wyłączeniem napojów alkoholowych, wyrobów tytoniowych, preparatów początkowego żywienia niemowląt oraz wszelkich usług czy doładowań, w tym doładowań telefonów i kart podarunkowych) w ramach jednorazowych zakupów
- informuje UOKiK. To nie pierwszy raz, kiedy Biedronka podpadła UOKiK. W marcu tego roku stwierdzono, że sieć wprowadzała klientów w błąd, co do kraju pochodzenia warzyw i owoców. Wtedy Sąd Apelacyjny oddalił apelację Jeronimo Martins Polska i utrzymał karę nałożoną przez Prezesa UOKiK w wysokości ponad 60 mln złotych.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!