Czy można zwrócić produkt, nawet gdy zgubiliśmy paragon? Dowodów sprzedaży może być kilka

Wiele firm oferuje bezproblemowy zwrot zakupionego towaru w określonym terminie. Istnieje przekonanie, że w tym przypadku najważniejszy jest jednak paragon fiskalny. Co mówią na ten temat przepisy? Opcji jest kilka, bo istnieją różne dowody sprzedaży.

Zasady dotyczące zwrotu towaru najczęściej opisane są w wewnętrznym regulaminie danego sklepu. Czy zatem do każdego zwrotu niezbędny jest paragon? To pytanie zadaje sobie wiele osób, ponieważ ten niewielki świstek papieru dość często potrafi "znikać" z miejsc, w których został położony lub po prostu ląduje w koszu na śmieci. Prawo w tym przypadku wcale nie jest aż tak rygorystyczne. 

Zobacz wideo Zakupy bez listy oznaczają większy paragon i przepełnioną lodówkę? "Zlecam zakupy mężowi"

Zwrot towaru bez paragonu - podstawa prawna. Klient musi udowodnić, że rzeczywiście zakupił dany towar

Polityka zwrotów danego sklepu stacjonarnego jasno określa zasady ich przyjmowania. W tym przypadku istotny jest między innymi czas, w którym możemy zrezygnować ze swoich zakupów. W wielu miejscach jest to na przykład 14 lub 30 dni. Kolejny warunkiem jest to, aby towar nie miał śladów użytkowania oraz posiadał wszystkie metki. Jeśli tak właśnie będzie, to znaczy, że możemy oddać go mimo braku paragonu? Według Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 roku w sprawie kas rejestrujących Rozdział II §3 wystarczającą podstawą do przyjęcia zwrotu jest dowód sprzedaży. Natomiast ustawodawca nie określił jasno, że musi być nim paragon fiskalny. W związku z tym istnieje możliwość zwrócenia towaru bez okazania paragonu, jednakże klient ma obowiązek udowodnić, że dokonał zakupu. Co zatem może stanowić takowe potwierdzenie? 

Zwrot towaru bez paragonu w sklepie stacjonarnym. Jak to zrobić? 

Jeśli konsument zgubi, wyrzuci lub zniszczy paragon, dowód sprzedaży może stanowić między innymi faktura, wyciąg z terminala lub wyciąg z konta bankowego. Potwierdzeniem dokonania zakupu może być również podbita karta gwarancyjna oraz zeznania świadka, który potwierdzi słowa kupującego. Wszystko dlatego, że zwrot nie jest rejestrowany w kasie, lecz służy do tego osobna ewidencja. W związku z tym w przypadku reklamacji klient również może powołać się na inny dowód sprzedaży. Choć przepisy umożliwiają dokonanie zwrotu bez paragonu, sklep wciąż może odmówić przyjęcia towaru

Kupując w sklepie stacjonarnym, klient widział, za co płaci. To, czy sklep może odmówić zwrotu towaru zależy w dużej mierze od wewnętrznego regulaminu samego sklepu

- czytamy w serwisie Mico. Nieco inaczej jest w przypadku zakupów online, ponieważ konsument, który zawarł umowę przez internet, ma prawo zwrócić kupiony towar w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.