Rynek odzieżowy bywa wymagający, a w mijających miesiącach niejednokrotnie pisaliśmy o problemach finansowych różnych firm. Wygląda jednak na to, że polskie marki radzą sobie bardzo dobrze w starciach z konkurencją z zagranicy. Lojalność Polek i Polaków wynika z kilku czynników, o które rodzimi producenci najwyraźniej niezmiennie dbają. Który z nich wyróżnia się najbardziej pod tym względem?
Opublikowany w lutym 2025 roku raport "Fashion & Brands: Polska Perspektywa" został opracowany na podstawie badań przeprowadzonych na 1000 polskich konsumentów, a jego celem było poznanie percepcji marek odzieżowych Polaków. Jak wyjaśniają eksperci z Kondo&Partners Consulting, polska marka odzieżowa to marka, która płaci w Polsce podatki, produkuje tu odzież i jest w naszym kraju zarejestrowana. Okazało się, że najbardziej rozpoznawalną polską marką wśród ankietowanych był Bytom, którą wskazało aż 60 proc. osób. Na miejscu drugim uplasowała się Vistula (50 proc.), a podium zamknęła 4F (42 proc.). Do pierwszej piątki załapały się jeszcze Reserved (25 proc.) i Sinsay (16 proc.) Jeżeli jednak spojrzymy na to, która marka cieszy się największą popularnością przekładającą się na decyzje zakupowe, wyniki wyglądają bardzo odmiennie.
Zobacz też: Ulubione luksusowe marki Polaków. Te zegarki i torebki skradły serca użytkowników Vinted
W omawianym badaniu spytano respondentów również o to, jakie marki kupowali najczęściej w ciągu ostatnich trzech miesięcy (bez podziału na kraj pochodzenia). Tym razem pierwsze miejsce zajęła marka Sinsay należąca do grupy LPP, którą wybrało 30 proc. osób. O jej sukcesach w ogólnym ujęciu oraz na tle innych marek LPP informowaliśmy już w grudniu. Przypomnijmy, że w 2025 roku ma zostać otworzonych aż 1500 nowych sklepów pod szyldem Sinsay. Na drugim miejscu rankingu znalazł się szwedzki H&M, gdzie najczęściej kupowało 26 proc. ankietowanych, ale już na miejscu trzecim mamy kolejnych przedstawicieli z Polski. Marki 4F oraz Reserved (także należąca do grupy LPP) zostały wskazane przez 20 proc. każda. Oznacza to, że aż 50 proc. wskazań dotyczyło marek grupy LPP. Kolejne pozycje zajęły Nike, Zara, C&A, Decathlon, Adidas oraz Shein. Spośród wszystkich badanych 16 proc. zadeklarowało, że w ostatnich trzech miesiącach nie kupiło odzieży żadnej marki. Czy jednak pochodzenie firmy ma faktycznie wpływ na nasze zakupy?
Badanie Kondo&Partners Consulting wykazało, że najważniejszym czynnikiem branym pod uwagę przez Polaków jest cena. Takiej odpowiedzi udzieliło aż 26 proc. osób. Niewiele mniej konsumentów stawia przede wszystkim na jakość, a dokładnie 21 proc. Trwałość z kolei wskazało 18 proc. Pochodzenie znalazło się dopiero na siódmym miejscu, a reputacja na ósmym (każdy czynnik po 6 proc.). Na samym końcu uplasowała się ekologia, którą jako najważniejszy czynnik wskazało tylko 5 proc. osób.
Pełny raport "Fashion & Brands: Polska Perspektywa" 2025 jest dostępny pod tym linkiem.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.