Dodatek dla sieroty zupełnej to świadczenie wypłacane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) na podstawie art. 76. ustawy z dnia 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Przyznawany jest do renty rodzinnej i przysługuje osobom, które utraciły oboje rodziców. Jak uzyskać takie wsparcie? Niezbędny jest wniosek oraz kluczowe dokumenty.
Z dodatku dla sieroty zupełnej mogą skorzystać osoby uprawnione do renty rodzinnej nieposiadające obojga rodziców. Pieniądze otrzymamy także wtedy, gdy dana osoba straci matkę, a ojciec pozostaje nieznany od dnia narodzin wnioskodawcy. Świadczenie przysługuje niezależnie od liczby uprawnionych dzieci w rodzinie i podlega corocznej waloryzacji. W tym przypadku każdy z beneficjentów otrzyma pełną kwotę. Od 1 marca 2025 roku dodatek dla sieroty zupełnej wynosi 654,48 złotych miesięcznie i jest o 34 złote wyższy niż w roku ubiegłym. Choć w teorii dodatek przysługuje niezależnie od wieku osoby uprawnionej, prawo do niego wygasa wraz z utratą renty rodzinnej. To świadczenie jest zaś wypłacane do ukończenia 16. roku życia lub 25. roku życia, jeśli dana osoba kontynuuje edukację. Brak ograniczeń wiekowych występuje tylko w przypadku beneficjentów, którzy stali się całkowicie niezdolni do pracy przed ukończeniem 16 lat lub 25 lat, jeśli w tym czasie się uczyli.
Aby otrzymać dodatkowe wsparcie, należy złożyć w ZUS odpowiedni wniosek (formularz ERRD). Niezbędne są także dokumenty potwierdzające śmierć rodziców (odpisy aktów zgonu) lub dokument stwierdzający datę zgonu matki i akt urodzenia, na którym widnieje informacja o nieznanym ojcu. Jak czytamy na stronie ZUS, wnioski można składać:
Sprawdź również: Seniorom w Polsce przysługuje nie tylko emerytura. Niektóre dodatki ZUS przyznaje wszystkim
Wniosek rozpatruje organ rentowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby zainteresowanej lub jednostka organizacyjna Zakładu wyznaczona przez Prezesa ZUS. Po analizie wniosku i załączonej dokumentacji oraz ewentualnym przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego organ rentowy wydaje decyzję w terminie 30 dni od wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do wydania decyzji
- czytamy w komunikacie Zakładu. Wnioskodawca może odwołać się od decyzji w ciągu miesiąca od dnia doręczenia decyzji. Postępowanie odwoławcze nie wymaga żadnych opłat.
Dziękuje my, że przeczytałaś/eś nasz artykuł.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.