Zakład Ubezpieczeń Społecznych zawsze dba o terminowość wypłat świadczeń. Musimy jednak pamiętać, że w pewnym stopniu zależy to również od nas. Chodzi tu konkretnie o podanie aktualnych danych kontaktowych. Jeśli zmienią się one w tracie pobierania środków finansowych, należy o tym fakcie niezwłocznie poinformować urząd. Co nam grozi w przeciwnym razie?
Bankowość elektroniczna stanowi duże ułatwienie pod wieloma względami. Obejmuje to także otrzymywanie wypłat z ZUS-u. Urząd ma jednak dostęp jedynie do numeru rachunku, który sami mu podamy. Niestety okazuje się, że świadczeniobiorcy często to ignorują i nie aktualizują danych w razie zmian. To zaś może oznaczać brak wypłaty w danym miesiącu.
Gdy stary rachunek bankowy przestanie być aktywny, a w naszym systemie jeszcze nie pojawił się nowy - wtedy pieniądze, które my przelewamy zostają przez bank zwrócone do ZUS, a tymczasem senior nie może doczekać się comiesięcznej wypłaty. Zdenerwowany przychodzi do nas i wtedy dowiaduje się, że Zakład pieniądze przelał, ale na to konto, które zostało przez niego wcześniej podane
- wyjaśnia Iwona Kowalska-Matis, regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku, cytowana przez portal Prawo.pl. Sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej, gdy zmienimy adres zamieszkania i nie przekażemy nowego do ZUS-u.
Jeśli ktoś nie zmieni adresu na aktualny, a my wyślemy na ten adres korespondencję, to będzie ona doręczona skutecznie, czyli skutki jej doręczenia będą obciążały adresata korespondencji
- dodaje Kowalska-Matis. Inaczej mówiąc, możemy ponieść konsekwencje wynikające z niezastosowania się do przekazanych informacji (np. o wyznaczonym terminie na dopełnienie formalności), ponieważ w rzeczywistości jej nie otrzymamy. Ponadto korespondencja odebrana przez niepowołaną osobę naraża nas na kradzież tożsamości, nadużycia oraz starty finansowe. Jak zatem możemy uniknąć takich nieprzyjemności?
Każda zmiana rachunku bankowego lub adresu (w tym adresu elektronicznego) powinna być zgłaszana do ZUS-u w terminie 12 dni przed kolejną planowaną wypłatą świadczenia. Dzięki temu będziemy mieć gwarancję, że pieniądze dotrą do nas na czas i nie będziemy musieli później niczego wyjaśniać. Zmiany danych możemy dokonać na trzy sposoby: internetowo przez swoje konto eZUS (dawniej PUE ZUS), pocztą tradycyjną lub osobiście w dowolnej placówce ZUS. Potrzebny będzie nam do tego druk EZP. Szczegółowe instrukcje znajdziemy pod tym linkiem.
Zobacz też: 300 złotych niezależnie od dochodu. Pamiętaj o tym terminie, a pieniądze trafią do ciebie szybciej
Na koniec warto podkreślić, że zmiana danych w ZUS-ie dotyczy nie tylko emerytów. O ich aktualizacji powinni pamiętać wszyscy beneficjanci świadczeń obsługiwanych i wypłacanych przez ten urząd (czyli np. 800 plus).
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.