Obowiązek opon zimowych w Polsce jak dotąd nie istnieje. Choć wiele się o tym dyskutuje, zgodnie z prawem kierowcy przez cały rok mogą poruszać się bez wymiany opon na zimowe. Niemniej jednak wraz z nadejściem zimowych miesięcy, każdy kierowca powinien rozważyć zmianę ogumienia. Zimowe opony najczęściej przydają się przez okres kilku miesięcy, jednak nie ma sztywnych ram, które regulują dokładny czas ich użytkowania. Wiele z pewnością zależy od indywidualnych potrzeb kierującego pojazdem. Warto przy tym wiedzieć, że w Europie są państwa, w których wymagane jest posiadanie zimowych opon w określonych sytuacjach (np. Niemcy, Francja, Hiszpania, Szwecja) lub w określonym czasie (np. Norwegia, Litwa, Łotwa, Estonia).
Od wielu lat instytucje takie jak np. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, domagają się, aby wprowadzony został obowiązek zmiany opon w Polsce na zimowe. Powodem tego rzecz jasna jest bezpieczeństwo uczestników ruchu i zadbanie o uniknięcie jak największej liczby groźnych sytuacji na drodze w momencie spadku temperatur oraz pojawienia się opadów śniegu itp. Póki co postulaty te do niczego nie doprowadziły, bowiem Polska wciąż należy do grona państw, w których obowiązek ten nie istnieje. Co do zasady więc kierowcy nie muszą zmieniać ogumienia na zimowe miesiące, przynajmniej z przepisowego punktu widzenia. Podobne zasady panują m.in. w Grecji, Wielkiej Brytanii czy na Węgrzech.
Ogólne zalecenie zakłada, aby zmienić opony na zimowe w sytuacji, gdy średnia temperatura powietrza spadnie poniżej siedmiu stopni Celsjusza. Wówczas stosowane w letnim ogumieniu mieszanki surowcowe przestają spełniać swoją rolę, przez co nie zapewniają odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.
Istnieje teoria, zgodnie z którą optymalnym okresem jazdy na zimowych oponach jest czas od mniej więcej połowy października do Wielkanocy. Niektórzy decydują się na wymianę dopiero po pojawieniu się pierwszego śniegu. Wszystko tak naprawdę zależy od decyzji kierowcy.
Jako że w Polsce nie ma prawnego obowiązku wymiany opon na zimowe, sam fakt jazdy na letnim ogumieniu w "zimnych" miesiącach nie grozi mandatem. Nie zmienia to jednak faktu, że poruszanie się po drogach w nieprzystosowanych do tego oponach może skutkować karą pieniężną. Polskie przepisy przewidują, że mandat może grozić np. w sytuacji, gdy bieżnik w zamontowanych oponach ma mniej niż 1,6 mm wysokości. Do tego kara może zostać nałożona za widoczne uszkodzenia na ścianie bocznej lub bieżniku czy wyraźnie widoczny guz.
Zobacz też: Szukasz opon? Uważaj na oszustów. To już prawdziwa plaga