Często można się spotkać z określeniem "profil zaufany". Co to właśnie jest i czemu służy? Profil zaufany to nic innego, jak narzędzie identyfikacji elektronicznej. Posiadając go, możesz potwierdzić swoją tożsamość i dzięki temu załatwić sprawy urzędowe online. Co więcej, może podpisać dokumenty czy wnioski niezbędne do załatwienia spraw urzędowych elektronicznie, bez konieczności wychodzenia z domu.
Podpis elektroniczny jest równoznaczny z podpisem odręcznym. Wcześniej załatwienie sprawy urzędowej dla osób pracujących w systemie od poniedziałku do piątku, wiązało się często z koniecznością wzięcia całego dnia wolnego. Dziś nie ma już takiej potrzeby. Coraz więcej osób jest zainteresowanych posiadaniem profilu zaufanego, bo dostrzega korzyści wynikające z:
Dokonując rejestracji profilu zaufanego, możesz z łatwością załatwić takie sprawy, jak:
Jakie jeszcze korzyści przynosi założenie profilu zaufanego? Dzięki rejestracji w profilu zaufanym możesz zalogować się także do takich platform, jak PUE ZUS, IKO (Internetowe Konto Pacjenta) czy na e-Urząd Skarbowy. Wiesz już, jakie są zalety korzystania z profilu zaufanego. Na pewno zatem chcesz się dowiedzieć, jak założyć profil zaufany. Szczegóły znajdziesz poniżej.
Jak założyć profil zaufany? Rejestracja i potwierdzenie, może odbyć się na dwa sposoby:
Założenie profilu zaufanego jest bardzo proste, ale aby tego dokonać, warunkiem koniecznym jest potwierdzenie tożsamości przez instytucję zewnętrzną np. bank (większość banków, które dają możliwość korzystania z bankowości elektronicznej, umożliwia także rejestrację profilu zaufanego).
Wystarczy zalogować się do konta bankowego, a następnie wypełnić formularz rejestracji profilu zaufanego i postępować zgodnie z dalszymi wskazówkami. Pamiętaj, że korzystając z tej formy rejestracji, musisz każdorazowo logować się do profilu przez konto bankowe.
W jaki jeszcze sposób można potwierdzić założenie profilu zaufanego online? Za pomocą podpisu kwalifikowanego. W tym celu należy wypełnić formularz rejestracyjny na stronie profilu zaufanego, a następnie potwierdzić złożenie wniosku elektronicznym podpisem kwalifikowanym. Podczas podpisu dokumentu, przyda się aplikacja PZ Signer.
W jaki jeszcze sposób można założyć profil zaufany? Jak potwierdzić rejestrację w uprawnionej instytucji? To bardzo proste, choć niestety - w tym przypadku nie zrobisz tego bez wychodzenia z domu.
Aby zarejestrować swój profil zaufany, musisz wejść na stronę internetową i tam wypełnić formularz zgłoszenia. Rejestracja w tym przypadku wymaga potwierdzenia stacjonarnego. Wystarczy, że na stronie internetowej wyszukasz adres najbliższej placówki oferującej taką możliwość. Może to być urząd gminy czy bank. Pamiętaj, aby zabrać ze sobą dowód osobisty lub paszport.
Uwaga! Czas na potwierdzenie profilu zaufanego jest ograniczony. Masz na to 14 dni od momentu złożenia wniosku.
Zobacz też: Najniższa krajowa 2025 - ile wynosi? Jaka jest minimalna stawka godzinowa? Tyle dostaniesz "na rękę"
Profil zaufany jest ważny przez trzy lata od momentu rejestracji. Po tym czasie ważność wygasa i należy go przedłużyć. Jak zatem przedłużyć profil zaufany? Można tego dokonać na dwa sposoby:
W obu przypadkach należy zalogować się na swój profil zaufany i wyszukać opcję przedłużenia profilu. W zależności od wybranej przez nas formy przedłużenia profilu zaufanego trzeba będzie albo udać się do punktu potwierdzającego, albo wpisać kody autoryzacyjne, które osoba chcąca przedłużyć ważność profilu zaufanego, otrzyma na adres e-mail oraz na podany numer telefonu.
Masz swój profil zaufany? Zapraszamy do udziału w sondzie oraz do komentowania.