Dzięki tej nieznanej funkcji w samolocie zapewnione są niesamowite widoki. Bez tego by się nie obeszło

Podczas podróży w samolocie, można zauważyć dziwną dziurkę w oknie, która u niektórych osób może wywołać strach. Okazuje się jednak, że ma ona swoją określoną funkcję, bez której lot by się nie odbył. Po co dokładnie jest zrobiona?

Inżynierowie lotnictwa podczas projektowania samolotów wpadli na kilka genialnych pomysłów, dzięki którym podróżowanie samolotem jest przede wszystkim bezpieczne. Jednym z takich rozwiązań jest właśnie dziurka w oknie samolotowym, której funkcja jest bardzo istotna, nie tylko dla zdrowia i życia, ale też dla samego komfortu latania. 

Zobacz wideo Wakeboarding. Sport idealny na letni weekend

Więcej podobnych artykułów znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl 

Po co w oknach samolotowych dziurki? To wszystko kwestia bezpieczeństwa 

Wysokie ciśnienie panujące w kabinie, mocno napiera na ściany samolotu, a okna są jej najbardziej delikatnymi częściami, dlatego muszą być odpowiednio zabezpieczone. Okno w samolocie składa się z trzech warstw. Zewnętrzna i środkowa warstwa jest zamocowana w tej samej ramie i to właśnie w środkowej znajduje się otwór. Wewnętrzna warstwa to ta, którą można dotknąć. Głównym powodem, dla którego montowane są otwory między oknami, jest różnica ciśnień panująca wewnątrz i na zewnątrz samolotu. Dzięki otworowi zamontowanemu między zewnętrzną i wewnętrzną szybą wydostaje się nadmiar powietrza, które mogłoby doprowadzić do uszkodzenia konstrukcji. Ogromne maszyny potrafią unieść się na wysokość od 10 tys. do 12 tys. metrów, gdzie na takich wysokościach człowiek nie jest w stanie pobierać wystarczającej ilości tlenu. Jeżeli na pokładzie doszłoby do rozszczelnienia kabiny, osoby znajdujące się tam straciłyby przytomność w przeciągu 30-60 sekund. Jednak nie ma się co obawiać. Linie lotnicze przygotowane są nawet i na takie sytuacje, choć zdarzają się one niezmiernie rzadko. Załoga, zanim wyruszy w powietrze, przygotowuje pasażerów na taką ewentualność - maski tlenowe znajdujące się w suficie mają w tym pomóc na co najmniej 10 minut. 

Jaka jest jeszcze inna funkcja tego otworu? To zdecydowanie przyjemniejsza część

Dzięki otworom w oknie mamy zapewnione niesamowite widoki, zapierające często dech w piersiach. Bez otworów para wodna nie miałaby się jak wydostać na zewnątrz, to szyby w kilka chwil dosłownie by najpierw zaparowały a za chwilę zamarzły. Jeżeli samolot osiągnie od 10 tys. do 12 tys. metrów wysokości, to temperatura powietrza spada na niej nawet do -70 stopni. 

Więcej o:
Copyright © Agora SA