Rób to przed snem. Szybko zauważysz efekty. Problemy z zaśnięciem będą tylko wspomnieniem

Problemy ze snem, co pomaga? Zastanawia się nad tym wielu Polaków, którzy zamiast być pełni energii po przebudzeniu, po omacku szukają puszki z kawą, aby się rozbudzić. Specjaliści w dziedzinie snu szukają sposobów, które mogłyby pomóc nam w poprawie jakości snu. Jakie są ich rady?

Z badań przeprowadzonych przez UCE RESEARCH dla platformy ePsycholodzy.pl w 2021 roku wynika, że aż 39 procent Polaków nie jest zadowolonych z jakości swojego snu. Co ciekawe, do niedawna problem ten dotykał głównie seniorów, jednak obecnie borykają się z nim osoby w każdym wieku. 

Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl

Zobacz wideo Sylwia Nowak o podziale w zajmowaniu się dzieckiem. "Mój mąż zaproponował system 7-14, 14-21"

Cudowny sposób na bezsenność. Czy istnieje? Ekspert zdradza, jak sobie pomóc

Czynników, które mogą zakłócić nas sen, jest wiele. Są one związane ze stylem naszego życia, pracą, stresem, zdrowiem psychicznym czy miejscem, w jakim śpimy. Dr Guya Meadowsa - współzałożyciel Sleep School (sleepschool.org) - twierdzi, że bezsenność jest zwykle stanem wyuczonym. Jego zdaniem wynika to z tego, że nasz mózg kojarzy noc ze stanem czuwania. 

W wyniku martwienia się, że nie zaśniesz, mózg zaczyna być nadmiernie pobudzony i kojarzyć noc ze stanem walki lub ucieczki. To schorzenie przewlekłe, na które cierpi około 10–15% populacji"

- wyjaśnia dr Guya Meadowsa, cytowany przez irishnews.com. Osoby, które doświadczają problemów ze snem, często szukają sposobów, które pozwolą im się wyspać i czuć wypoczętymi następnego dnia. Jakie porady ma w tej sprawie ekspert?  

Problemy ze snem domowe sposoby. Zacznij od tego, to może być powód bezsenności

W mediach społecznościowych Sleep School, której dr Meadowsa jest współzałożycielem, możemy przeczytać, jakie zachowania zaburzają nasz sen. Po pierwsze jest nim kofeina, które potrzebuje czasu, aby opuścić nasz organizm. Okazuje się, że wypicie tego napoju sześć godzin przed snem skraca jego długość o godzinę. Co więcej, ma wpływ na czas spędzony w głębokim śnie, blokuje adenozynę (substancję chemiczną występującą w mózgu), maskując tym samym uczucie senności, i opóźnia uwalnianie się melatoniny. Kiedy zatem powinniśmy wypić ostatnią filiżankę kawy? Najlepiej zrezygnować z niej już od południa oraz ograniczyć spożycie do maksymalnie trzech napojów zawierających kofeinę. A co z osobami, które uwielbiają smak kawy i nie są w stanie z niej zrezygnować po południu?

Uzależniony od kofeiny? Odstawiaj ją powoli, aby uniknąć skutków ubocznych. Zmniejsz spożycie i wypij wcześniej (np. ostatnią filiżankę o 17:00, następnie o 16:00, 15:00 aż do południa)

- radzą eksperci ze Sleep School.

Czy spanie z telefonem jest szkodliwe? Na pewno dla twojego snu 

Zakłócaczami snu są także nasze smartfony, co zapewnię, nie zaskakuje. Jest to związane z ekspozycją na światło, która aktywuje tryb czuwania. Zamiast sięgać po telefon przed snem, ekspert radzi wprowadzić ćwiczenie uważności.  

Jeśli zauważysz, że twój umysł jest bardzo zajęty, skorzystanie z jakiegoś ćwiczenia uważności opartego na akceptacji może być naprawdę cenne. Skoncentruj swoją uwagę na czymś w danej chwili - na przykład na oddechu.

- zaleca dr Meadowsa.

Prawidłowy sen nie zawsze przychodzi sam. Tak pomożesz sobie poprawić jego jakość

Ponadto w poprawie naszego snu powinno pomóc zaciemnienie sypialnie oraz ustawienie odpowiedniej temperatury, która zdaniem ekspertów wynosi od 16 do 17 stopni. Jeśli będziemy odczuwać zimno to warto, zamiast jednej kołdry sięgnąć po inną warstwę okrycia np. koc. Hałas także ma wpływ na jakość snu, dlatego postaraj się wyeliminować rozpraszające dźwięki oraz sięgnij po zatyczki do uszu. Kłopoty ze snem mogą być wywołane przez nieodpowiedni materac oraz poduszkę. Dlatego należy przyłożyć wiele uwagi, aby znaleźć materiały oraz twardość, które będą odpowiadać naszym potrzebom. Należy jednak pamiętać, że jeśli twój problem jest duży, a wszystkie sposoby zawodzą, to najlepszym co możesz zrobić, jest zaciśnięcie porady specjalisty

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.