Amarantus - co to takiego? Czy warto uwzględnić go w diecie?

Amarantus - co to za roślina? Jakie są jej właściwości? Dowiedz się jak najwięcej o tym ciekawym produkcie, który nadaje się także dla większości alergików!

Amarantus — co to takiego?

Amarantus — co to za rodzaj rośliny, którą spotyka się jako dodatek np. do pieczywa chrupkiego czy innych wypieków? W jakiej formie można nabyć amarantus? Najczęściej spotyka się mąkę, nasiona oraz prażone ziarna amarantusa. Te niezwykłe nasiona sprawiają, że wypieki są trwalsze i smakują orzechowo. Z mąki z amarantusa wyrabiać można nie tylko pieczywo, ale też np. makarony. Prażone ziarna natomiast świetnie nadają się jako posypka na pieczywie czy ciastkach, ale też np. jako dodatek do jogurtów czy sałatek.

Amarantus — kilka informacji o samej roślinie

Inna nazwa tej rośliny to szarłat wyniosły. Natomiast sama nazwa amarantus pochodzi z języka greckiego. Był również nazywany złotem Inków, ponieważ stanowił jeden z głównych elementów ich diety. Jest to nie tylko roślina, która nadaje się do celów spożywczych, ale również pięknie wygląda w doniczce czy też jako cięty kwiat. Jest więc bardzo wszechstronna i spotykana pod różnymi postaciami.

Amarantus — przepisy na jego wykorzystanie

Skoro jest to tak wszechstronne zboże, które ma tak wiele różnych zastosowań, to warto poszukać przepisów, w których można go użyć. Poza oczywistym sposobem użycia jako posypki, czy też dodatku do jogurtu bądź porannego musli, można znaleźć więcej zastosowań dla takiego cennego zboża jak amarantus. Przepisy, do których można wykorzystać szarłat to np.:

  • burgery z amarantusa i indyka,
  • muffinki z amarantusa,
  • jabłecznik jaglany z amarantusa,
  • pomidory faszerowane amarantusem,
  • owocowy chłodnik z amarantusem,
  • amarantus jako panierka do mięsa,
  • kokosowe ciasteczka z amarantusem,
  • borówkowe rogaliki z amarantusem,
  • kotlety z cukinii i kaszy amarantus.
Zobacz wideo Ciasteczka z amarantusa z żurawiną [HAPS KIDS]

Amarantus — właściwości prozdrowotne rośliny

Szarłat ma bardzo szerokie zastosowanie, ponieważ ceniony jest nie tylko w przemyśle spożywczym, ale także kosmetycznym czy farmaceutycznym. Tak więc nie tylko za wygląd ceniony jest amarantus. Właściwości są niezwykłe, bo choć jest zbożem, to jest bardzo dobrym źródłem białka. Ma też bardzo dużą zawartość błonnika, który jest niezwykle cenny dla prawidłowej pracy układu pokarmowego człowieka. Zawiera także antyoksydanty. Choć jest zbożem, to nadaje się również w diecie osób chorych na celiakię, albowiem nie zawiera glutenu. Szarłat bogaty jest też w minerały np. magnez, żelazo, wapń.

Amarantus — przeciwskazania do jego spożywania

Szarłat jest tak cenionym zbożem, że zalecany jest w diecie osób chorujących na cukrzycę, miażdżycę, anemię, czy też choroby układu krążenia. Może więc wcale nie jest takie niezwykłe to, że od około 4000 lat w dietach różnych ludów pojawia się amarantus. Przeciwskazania nie są jednoznacznie określone, ponieważ zboże to nadaje się dla większości alergików. Dlatego też zgodnie z aktualną wiedzą, o ile ktoś nie posiada alergii bezpośrednio na to zboże, to brak jest innych przesłanek do zakazu jego spożywania.

Amarantus ekspandowany — co to takiego i jak go używać?

Na początek warto wyjaśnić, że amarantus ekspandowany oznacza, że był on poddany wstępnej obróbce. Oznacza to, że został uprażony, a mimo to nie doszło do utraty wartościowych witamin i innych mikroelementów. Zachowane zostają więc właściwości odżywcze. Tak więc różnica pomiędzy zwykłymi ziarnami szarłatu a tymi ekspandowanymi jest taka, że te drugie poddawane są działaniom temperatury i ciśnienia, co powoduje, że ziarno tak jakby "wybucha" - powiększa więc swoją objętość. Podobnej obróbce poddawane są też ziarna innych zbóż, jak np. ryżu czy pszenicy. Tak przygotowane nadają się też do spożycia także jako przekąska.

Amarantus — wartości odżywcze

Zdecydowanie jednym z najzdrowszych zbóż jest właśnie amarantus. Wartości odżywcze, które posiada, już częściowo opisano. Można jeszcze dodać, że zawiera też nienasycone kwasy tłuszczowe np.: kwas oleinowy, arachidowy, czy linolowy. Przeciwdziała m.in. miażdżycy. Ponadto zawiera witaminy takie, jak A, C i E. Co ważne dla osób znajdujących się na diecie: 100 g szarłatu dostarcza ok. 412 kcal.

Zobacz też: Zagęszczasz sos mąką? Nie robisz tego źle, ale świetnie też nie. Ten sposób jest lepszy od tradycyjnego

Więcej o:
Copyright © Agora SA