Odkryto nowy gatunek pająka. Naukowcy są zgodni: jest olbrzymi, przerażający i "fizycznie bolesny"

Badacze odkryli całkowicie nowy gatunek pająka. Jego rozmiary zaskoczyły nawet samych zainteresowanych. Euoplos dignitas zamieszkuje środkową część stanu Queensland w Australii, a konkretnie jego podziemia. Czy jest zagrożeniem dla ludzi? Eksperci wyjaśniają.

Dla wielu rozmaitość zwierząt w Australii jest wręcz przerażająca. Wśród nich znajdziemy m.in. mnóstwo jadowitych i niebezpiecznych gatunków pająków, często szokujących swoimi rozmiarami. Jakby tego było mało, właśnie odkryto kolejnego, który jest znacznie większy od niejednego "kuzyna". Czy mieszkańcy Australii powinni zacząć się martwić?

Zobacz wideo Nie zabijaj pająków. To świetni współlokatorzy

Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl

Nowy gatunek pająka w Australii. "Jest bardzo duży"

Stosunkowo niedawno naukowcy z Queensland oznajmili, iż trwające przez cztery lata bania terenowe nareszcie przyniosły pożądane efekty. O co chodzi? Udało im się odkryć kolejny gatunek pająka zamieszkującego środkową część stanu. Ten gigantyczny stwór bytuje w ziemi, chowając się w stworzonych przez siebie jamach zasłoniętych tzw. zapadnią. Został nazwany Euoplos dignitas, co w języku łacińskim oznacza godność i wielkość - bardzo adekwatny tytuł, biorąc pod uwagę jego rozmiary. Jak podaje portal National Geographic, samice tego gatunku mogą sięgać aż 5 cm długości, a sam ich odwłok jest wielkości 50-centówki

Pająk z Australii jest niebezpieczny? Eksperci uspokajają

Pająki z tego gatunku to nocne stworzenia. Polują, wyskakując z własnych jam, gdy potencjalna ofiara się do nich zbliży. Na szczęście ludzie mogą odetchnąć z ulgą. Przedstawiciele Euoplos dignitas nie są bezpośrednim zagrożeniem dla człowieka - ale według badaczy samo ukąszenie  może być "fizycznie bolesne". Gatunek ten lubi samotność i swoje kryjówki buduje zazwyczaj w głębi lasów. Zamieszkuje szeroki pas łąk w okolicach Monto i Eidsvold. Niestety, są to tereny, w których trwa wycinka drzew, dlatego naukowcy czują się zaniepokojeni ich dalszym losem. Wszystko wskazuje na to, możemy je stracić tuż po wielkim odkryciu.

Euoplos dignitas żyje na otwartych leśnych siedliskach, budując nory w czarnej glebie. Niestety, znaczna część tych terenów została utracona z powodu wycinki drzew, co czyni go prawdopodobnie gatunkiem zagrożonym

- poinformowali naukowcy z Queensland Museum.