Jeśli twój lot jest opóźniony, nie musisz się martwić. Przysługuje ci niemałe odszkodowanie

Planowanie wakacje łączy się z dużym stresem. Zawsze jest ryzyko, że nasz lot zostanie opóźniony lub co gorsza, zupełnie odwołany. Co robić w takiej sytuacji? Przede wszystkim nie stresować się. Pasażer ma pewne prawa, zgodnie z którymi może dostać odszkodowanie.

Powoli rozpoczyna się sezon letni, czyli czas, w którym zagraniczne podróże odbywają się coraz częściej. Planując wakacje trzeba się również liczyć z tym, że nasz lot może zostać opóźniony lub zupełnie odwołany. Mało kto jednak wie, że w niektórych sytuacjach można ubiegać się o odszkodowanie. Sprawdź, co mówią o tym przepisy.

Zobacz wideo Czy przewoźnik ma obowiązek zwrócić pieniądze za lot, który się nie odbył? Kuna: Tak

Kiedy można ubiegać się o odszkodowanie? Jest kilka sytuacji

Prawa pasażerów uregulowano w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej z dnia 11 lutego 2004 roku nr 261/2004. Przepisy określają, co zrobić w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu, zagubienia bagażu czy niewpuszczenia na pokład. Rozporządzenie ma jednak określony zakres terytorialny. Przepisy dotyczą lotów, które:

  • odbywały się na obszarze Unii Europejskiej bez względu na to, czy przewoźnik jest z UE,
  • zaczęły się na obszarze Unii Europejskiej i skończyły w państwie spoza Unii bez względu na to, czy przewoźnik jest z UE,
  • zaczęły się poza Unią Europejską i skończyły się w Unii, jeśli obsługiwał je unijny przewoźnik.

Warto jednak pamiętać, że odszkodowanie nie przysługuje, jeśli zostaliśmy poinformowani o komplikacjach do dwóch tygodni przed planowanym odlotem lub jeśli zaproponowano nam zmianę planu podróży w czasie od dwóch do jednego tygodnia wcześniej, w wyniku czego wylecielibyśmy dwie godziny później, a dolecieli maksymalnie cztery godziny później. Odszkodowania nie dostaniemy również wtedy, gdy poinformowano nas o opóźnieniu tydzień wcześniej, ale zaproponowano nam nowy plan podróży przewidujący wylot godzinę później i dotarcie na miejsce dwie godziny później.

Ile wynosi odszkodowanie? Wszystko zależy od dystansu

Jeśli lot został opóźniony, należy zwrócić się z biurem obsługi klienta lub wypełnić formularz reklamacyjny linii lotniczych, z którymi mieliśmy lecieć. Należy zachować wszystkie dokumenty związane z przelotem, czyli bilety lotnicze, potwierdzenia rezerwacji i pokwitowania. Wysokość odszkodowania zależy przede wszystkim od dystansu podróży. W ramach rekompensaty można otrzymać:

  • 250 euro dla wszystkich lotów do 1500 km,
  • 400 euro dla wszystkich lotów dłuższych niż 1500 km, ale krótszych niż 3500 km,
  • 600 euro dla wszystkich lotów dłuższych niż 3500 km.

Jeśli lot jest opóźniony o dłużej niż 5 godzin pasażer może ubiegać się o zwrot kosztów za bilet. Z kolei jeśli opóźnienie jest tak długie, że podróżnik wymaga noclegu, to linie lotnicze muszą to zapewnić. Ponadto przysługuj darmowy posiłek i napój.

Może Cię też zainteresować:
Otworzył drzwi, ponieważ chciał wcześniej wysiąść. Pojawił się pewien problem: był pasażerem samolotu
W ten sposób unikniesz kolejek na lotnisku. Już nigdy nie będziesz czekać na odprawę w nieskończoność
- Steward zdradza, czego nie robić w samolocie. Aż trudno uwierzyć, ile osób popełnia ten błąd

Więcej o: