• Link został skopiowany

Odszkodowanie za opóźniony lot: O tych prawach warto pamiętać. Możemy liczyć na spore odszkodowanie

Spotkałeś się z sytuacją, gdy z niecierpliwością wyczekujesz wejścia na pokład samolotu, a okazuje się, że ten wystartuje znacznie później? Niektórzy mają jeszcze gorzej. Ich loty nie odbywają się wcale. Co zrobić w takiej sytuacji? Odszkodowanie jest twoim prawem.
Odszkodowanie za opóźniony i odwołany lot. Opłaca się o tym pamiętać
Fot. Marcin Kucewicz / Agencja Wyborcza.pl

Niewielkie opóźnienia na lotniskach to wręcz standard, czego winą może być m.in. przegląd techniczny samolotu, sprzątnie pokładu czy tankowanie maszyny. Bywa jednak, że w grę nie wchodzą minuty, a godziny. Jak to wygląda względem prawa? Pasażerowie, którzy doświadczyli opóźnień lub co gorsze, ostatecznie nigdzie nie polecieli, powinni o tym wiedzieć. 

Zobacz wideo Kiedy przysługuje nam zwrot kosztów, a kiedy odszkodowanie od przewoźnika? Ekspertka wyjaśnia

Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl

Jeżeli twój lot się opóźni, możesz dostać nawet kilkaset euro. Warunków jest kilka

Komunikat "twój lot jest opóźniony" potrafi przyprawiać o dreszcze, zwłaszcza, że zazwyczaj taka sytuacja nie trwa zaledwie kilka minut, a godzina startu potrafi się przesuwać w nieskończoność. W takiej sytuacji pasażerowi przysługuje kilka podstawowych rekompensat. Po pierwsze jeśli lot opóźnia się dłużej niż 3 godziny, każda osoba ma prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro. Wszystko zależy od długości lotu, na który oczekuje podróżny. Gdy opóźnienie natomiast wyniesie więcej niż 5 godzin, pasażerowi przysługuje prawo do zwrotu kosztu biletu. Pojawiają się również przypadki, w których opóźnienie jest tak duże, że wymaga dodatkowego noclegu - wtedy linie lotnicze zobowiązane są pokryć koszty hotelu oraz transportu. Co więcej, podczas każdego opóźnienia powyżej 2 godzin, klientom danej linii lotniczej przysługują darmowe posiłki i napoje. Ich ilość powinna być adekwatna do czasu oczekiwania na lot. Według Rozporządzenia (WE) NR 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku odszkodowanie powinno wynosić: 

  • 250 euro dla lotów o długości do 1500 km,
  • 400 euro dla lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 km i wszystkich innych lotów o długości od 1500 do 3500 km, 
  • 600 euro dla dłuższych lotów. 

Odszkodowanie za odwołany lot. Niektórzy nie dostaną ani grosza

W przypadku odwołanych lotów sprawa wygląda podobnie. W takiej sytuacji każdy pasażer ma prawo do:

  • zwrot kosztu biletu bądź wybrania innego połączenia z punktem docelowym,
  • posiłków i napoi, 
  • noclegu w hotelu i transportu z lotniska opłacanego przez linie lotnicze, 
  • odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro (wyjątkiem są tzw. nadzwyczajne okoliczności i odwołanie lotu minimum 14 dni przed planowaną podróżą). 

Odszkodowanie nie przysługuje w przypadku wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności, którymi są m.in. złe warunki atmosferyczne, klęski żywiołowe, strajki strony trzeciej i ograniczenia w kontroli ruchu. Zarówno w przypadku odszkodowania za lot opóźniony, jak i odwołany, aby uzyskać odszkodowanie, należy złożyć wniosek na stronie internetowej danej linii lotniczej bądź skontaktować się z centrum obsługi klienta. Zestawienie formularzy reklamacyjnych najpopularniejszych europejskich przewoźników lotniczych można znaleźć na ECK Polska. 

Więcej o: