Kristie Koerbel to stewardessa z ponad 20-letnim doświadczeniem zawodowym. Zjawisko zamiany miejsc już na pokładzie samolotu jest więc jej dobrze znane. Praktyka ta ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników, a obie strony mają swoje argumenty. Jak jednak wygląda to z punktu widzenia członka załogi samolotu?
Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl.
Wbrew temu, co może się wydawać niektórym pasażerom, zamiana miejsc w samolocie nie jest czystą formalnością i należy uwzględnić tu kilka czynników, o których mówi również Koerbel. Jednym z nich jest fakt, że w tanich liniach lotniczych za gwarancję konkretnego miejsca na pokładzie trzeba zapłacić. To jednak nie wszystko.
Będę tutaj niepopularna. Nie, nie musisz zamieniać się miejscami z kimś, kto cię o to poprosi. Jeśli zapłaciłeś dodatkowo za swoje miejsce lub jeśli zamiana jest niedogodnością, możesz uprzejmie odmówić. Jeśli zamiana jest korzystna, na przykład ze środkowego miejsca na miejsce przy oknie lub jeśli chcesz pomóc, śmiało, zamień się miejscami
- wyjaśnia Koerbel w rozmowie z "Irish Times". Inaczej mówiąc, zamiana miejsc to dobry gest, a nie obowiązek pasażera. Warto o tym pamiętać, gdy zostaniemy poproszeni o taką właśnie przysługę. Wiele osób może odczuwać presję w omawianej sytuacji, ale powinniśmy zachować spokój i jednocześnie być stanowczym. Pamiętajmy też, że nie musimy się tłumaczyć z odmowy, choć możemy ją krótko uzasadnić.
Omawiając temat zamiany miejsc w samolocie, warto przyjrzeć mu się też z drugiej strony. Jak dostać miejsca obok naszych bliskich, nie wychodząc przy tym na osobę nieuprzejmą i roszczeniową? Pierwszą opcją jest wspomniana już dodatkowa opłata przy rezerwacji. Oczywiście, nie każdy może lub chce ponosić dodatkowe koszty. W takich sytuacjach warto sprawdzić zajęte miejsca na około trzy godziny przed wylotem. Może okazać się bowiem, że znajdziemy wówczas niezarezerwowane siedzenia, które będziemy mogli zająć. Często są to miejsca przy wyjściu ewakuacyjnym. Jeśli jednak jedyną opcją jest prośba innego pasażera o zamianę, postarajmy się pamiętać też o punkcie widzenia drugiej osoby. Założenie z góry, że zgodzi się ona na zamianę, i zajęcie miejsca jeszcze przed jej przybyciem może być postrzegane jako niegrzeczne. Co ważne, w przypadku odmowy, nie powinno się nalegać czy wzbudzić poczucie winy. Mówiąc krótko, bądźmy po prostu kulturalni.