Opóźniony lot to nie koniec świata. W tej sytuacji przysługuje ci pokaźne odszkodowanie

Coraz częściej docierają do nas informacje o opóźnionych lotach. To dla pasażerów wręcz koszmar, ponieważ często krzyżuje im plany wakacyjne. Wiele osób nie wie, że w niektórych przypadkach ma prawo ubiegać się o spore odszkodowanie. Tutaj jest o co "walczyć".

Niewielkie opóźnienia zdarzają się często i raczej nie są powodem wielkich zmartwień. Te pojawiają się wtedy, gdy godzina startu samolotu odwleka się niemalże bez końca. Niestety coraz częściej planując wakacje, trzeba liczyć się z tym, że lot zostanie przesunięty, a niekiedy nawet całkowicie odwołany. Co należy zrobić w takiej sytuacji? Prawo jest po stronie pasażerów. 

Zobacz wideo Karolina Gilon nie została wpuszczona do samolotu

Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl

Opóźniony lot - kiedy należy się odszkodowanie? Są ograniczenia, ale i dość wysokie kwoty 

Prawa pasażerów zostały uregulowane w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku nr 261/2004. Dzięki temu klienci poszczególnych linii lotniczych mogą liczyć na odpowiednią ochronę w przypadku:

Przepisy obejmują odszkodowanie w wysokości nawet 600 euro za opóźniony lot. Należy jednak pamiętać, że nie każda zmiana godziny odlotu powoduje, iż pasażer ma możliwość ubiegania się o rekompensatę finansową. To prawo odnosi się jedynie do lotów: 

  • które odbywają się na terenie Unii Europejskiej
  • które rozpoczynają się na terenie Unii i kończą w państwie spoza UE, 
  • które zaczynają się poza Unią Europejską i kończą w UE (warunkiem jest unijny przewoźnik). 

Na tym jednak nie koniec. Aby pasażerowi przysługiwało odszkodowanie, opóźnienie powinno wynosić przynajmniej trzy godziny. Warto jednak pamiętać, że opóźnienie rozumiane jest jako późniejszy przylot do miejsca docelowego. Zatem, jeżeli jakaś część straconego czasu zostanie nadrobiona podczas lotu, to prawo do rekompensaty znika

Odszkodowanie za opóźniony lot. Pasażer powinien ubiegać się o swoje prawa

Wysokość odszkodowania zależy od długości trasy, jaką ma pokonać dany samolot. Według Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady rekompensata pieniężna powinna wynosić

  • 250 euro dla lotów o długości do 1500 km, 
  • 400 euro dla lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 km i wszystkich innych lotów o długości od 1500 do 3500 km, 
  • 600 euro dla dłuższych lotów. 

Poza tym pasażerom, których lot został przesunięty o więcej niż pięć godzin, przysługuje prawo do zwrotu kosztu biletu. Linie lotnicze powinny również zadbać o stosowną opiekę nad swoimi klientami. Mowa tutaj o darmowych posiłkach i napojach (opóźnienie ponad dwie godziny), a w szczególnych wypadkach przewoźnik ma obowiązek zapewnienia im noclegu oraz pokrycia kosztów transportu do i z hotelu. Dodatkowym przywilejem powinny być dwie rozmowy telefoniczne oraz możliwość wysłania maila lub faxu. Aby uzyskać odszkodowanie, najlepiej skontaktować się centrum obsługi klienta danej linii lotniczej lub złożyć wniosek na stronie internetowej. Zestawienie formularzy reklamacyjnych najpopularniejszych europejskich przewoźników lotniczych można znaleźć na ECK Polska. 

Więcej o:
Copyright © Agora SA