Niewielkie opóźnienia zdarzają się często i raczej nie są powodem wielkich zmartwień. Te pojawiają się wtedy, gdy godzina startu samolotu odwleka się niemalże bez końca. Niestety coraz częściej planując wakacje, trzeba liczyć się z tym, że lot zostanie przesunięty, a niekiedy nawet całkowicie odwołany. Co należy zrobić w takiej sytuacji? Prawo jest po stronie pasażerów.
Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl
Prawa pasażerów zostały uregulowane w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku nr 261/2004. Dzięki temu klienci poszczególnych linii lotniczych mogą liczyć na odpowiednią ochronę w przypadku:
Przepisy obejmują odszkodowanie w wysokości nawet 600 euro za opóźniony lot. Należy jednak pamiętać, że nie każda zmiana godziny odlotu powoduje, iż pasażer ma możliwość ubiegania się o rekompensatę finansową. To prawo odnosi się jedynie do lotów:
Na tym jednak nie koniec. Aby pasażerowi przysługiwało odszkodowanie, opóźnienie powinno wynosić przynajmniej trzy godziny. Warto jednak pamiętać, że opóźnienie rozumiane jest jako późniejszy przylot do miejsca docelowego. Zatem, jeżeli jakaś część straconego czasu zostanie nadrobiona podczas lotu, to prawo do rekompensaty znika.
Wysokość odszkodowania zależy od długości trasy, jaką ma pokonać dany samolot. Według Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady rekompensata pieniężna powinna wynosić:
Poza tym pasażerom, których lot został przesunięty o więcej niż pięć godzin, przysługuje prawo do zwrotu kosztu biletu. Linie lotnicze powinny również zadbać o stosowną opiekę nad swoimi klientami. Mowa tutaj o darmowych posiłkach i napojach (opóźnienie ponad dwie godziny), a w szczególnych wypadkach przewoźnik ma obowiązek zapewnienia im noclegu oraz pokrycia kosztów transportu do i z hotelu. Dodatkowym przywilejem powinny być dwie rozmowy telefoniczne oraz możliwość wysłania maila lub faxu. Aby uzyskać odszkodowanie, najlepiej skontaktować się centrum obsługi klienta danej linii lotniczej lub złożyć wniosek na stronie internetowej. Zestawienie formularzy reklamacyjnych najpopularniejszych europejskich przewoźników lotniczych można znaleźć na ECK Polska.