Systemy operacyjne Microsoftu, kluczowe dla funkcjonowania wielu linii lotniczych nagle przestały działać. W efekcie samoloty na różnych kontynentach zostały uziemione lub dotknięte znacznymi opóźnieniami. Problemy techniczne dotyczyły nie tylko operacji lotniczych, ale również dostępności stron internetowych takich przewoźników jak Ryanair czy Wizz Air. Sprawiło to, że wielu pasażerów nie było w stanie odprawić się online. W rezultacie linie lotnicze wprowadziły możliwość bezpłatnej odprawy na lotnisku.
Według wstępnych przypuszczeń awaria mogła mieć związek z problemami na platformie CrowdStrike, znanej z dostarczania rozwiązań bezpieczeństwa dedykowanych systemom Microsoft Windows. Crowdstrike to firma założona w 2011 roku, której głównym celem jest ochrona przedsiębiorstw i ich sprzętu przed zagrożeniami cybernetycznymi. Specjalizuje się ona w zabezpieczeniach punktów końcowych, dążąc do zapobiegania przedostawaniu się złośliwego oprogramowania lub plików do sieci korporacyjnych za pośrednictwem urządzeń takich jak telefony czy laptopy. Crowdstrike dba również o ochronę danych firm, które przeniosły swoje zasoby z własnych serwerów na zewnętrzne platformy chmurowe.
W świetle globalnych problemów informatycznych, które sparaliżowały działanie wielu linii lotniczych, firma Crowdstrike wydała oświadczenie wyjaśniające przyczyny awarii.
Crowdstrike aktywnie współpracuje z klientami dotkniętymi przez wadę znalezioną w pojedynczej aktualizacji zawartości dla hostów Windows. Hosty Mac i Linux nie są dotknięte. To nie jest incydent bezpieczeństwa ani cyberatak. Problem został zidentyfikowany, izolowany, a rozwiązanie zostało wdrożone.
- powiedział George Kurtz, dyrektor generalny Crowdstrike, cytowany przez BBC.
Dzięki szybkiej reakcji firmy Crowdstrike sytuacja zdaje się być pod kontrolą, a wprowadzone środki mają na celu zapobiegnięcie dalszym zakłóceniom w działaniu systemów lotniczych i innych operacji zależnych od technologii Microsoft.
Wcześniej oświadczenie wydała także firma Microsoft.
Jesteśmy świadomi problemu dotykającego urządzenia z systemem Windows z powodu aktualizacji od zewnętrznej platformy oprogramowania. Oczekujemy, że rozwiązanie problemu będzie niebawem dostępne.
- napisano w komunikacie.
W dniu wystąpienia awarii na całym świecie zaplanowano około 110 000 komercyjnych lotów, a według firmy analitycznej Cirium, do godziny 11:00 czasu brytyjskiego (BST), czyli do godziny 12.00 czasu polskiego odwołano już 1 390 lotów.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.