Odkryto, dlaczego siwiejemy. Naukowcy twierdzą, że istnieje szansa na powstrzymanie tego procesu

Z czasem nasze włosy zaczynają tracić swój naturalny kolor, a w ich miejsce pojawiają się siwe kosmyki. Jest to naturalny proces, którego każdy z nas się spodziewa. Jednak teraz naukowcy odkryli, co jest odpowiedzialne za siwienie. Ta wiedza może pomóc zapobiec bądź odwrócić ten proces.

Naukowcy są pewni, że udało im się odkryć mechanizm siwienia włosów. Ma to pomóc w opracowaniu leczenia, które miałoby odwrócić lub zatrzymać ten proces.

Zobacz wideo Jak Cleo dba o doczepiane włosy?

Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl

Potencjalny sposób na zapobiegnięcie siwieniu? Naukowcy przeprowadzili badania

Najnowsze badania pokazują, że komórki macierzyste mogą się blokować wraz ze starzeniem się włosów, przez co tracą one zdolność dojrzewania i utrzymywania koloru. Część komórek macierzystych ma zdolność przechodzenia między przedziałami wzrostu w mieszkach włosowych. Wraz z wiekiem tracą one tę zdolność, co prowadzi do siwienia. Badania były skoncentrowane na komórkach skóry u myszy, które występują również u ludzi. Jak donosi "The Guardian", nazwane są one komórkami macierzystymi melanocytów lub McSC. Zespół naukowców pod wodzą badaczy z New York University Grossman School of Medicine zasugerował, że ich odkrycie może sprawdzić się także na ludziach. Oznacza to, że mogą oni stworzyć potencjalny sposób na odwrócenie lub zapobieganie siwieniu

Co jest odpowiedzialne za siwienie? Wszystko zależy od lokalizacji komórki

Kolor włosów kontrolowany jest przez stale namnażające się pule McSC. W mieszkach włosowych otrzymują sygnał, aby stać się dojrzałymi komórkami, które tworzą pigmenty białkowe odpowiedzialne za kolor. Według naukowców McSC proces przekształcania się między najbardziej prymitywnym stanem komórek macierzystych a kolejnym etapem ich dojrzewania zależy od ich lokalizacji. Podczas normalnego wzrostu włosów komórki nieustannie obracają się między przedziałami rozwijającego się mieszka włosowego. To właśnie w tych przedziałach są one najbardziej narażone na sygnały wpływające na dojrzałość. Jak możemy przeczytać w "The Guardian":

Jeśli tak, to przedstawia potencjalną ścieżkę do odwrócenia lub zapobiegania siwieniu ludzkich włosów poprzez pomoc zablokowanym komórkom w ponownym przemieszczaniu się między rozwijającymi się przedziałami mieszków włosowych

Zgodnie z badaniami, gdy włosy starzeją się, wypadają, a następnie wielokrotnie odrastają, coraz większa liczba McSC utknie w przedziale komórek macierzystych zwanym wybrzuszeniem mieszków włosowych, gdzie pozostanie.