Łacińska sentencja głosi, że "powtarzanie jest matką wiedzy". To faktycznie bardzo ważny etap nauki, choć niestety wiele osób nie docenia jego roli. Tymczasem okazuje się, że powtórki są kluczowe dla utrwalenia informacji w pamięci długotrwałej. Metoda "2-3-5-7" może pomóc nam zarówno osiągnąć dobry wynik w najbliższym egzaminie, jak i zwiększyć szanse na to, że wiedza ta zostanie z nami na długo. Wystarczy przy tym odrobina samodyscypliny.
Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl.
Mówiąc najprościej, metoda "2-3-5-7" polega na powtórkach materiału, ale istotny przy tym jest ich schemat. Pierwsza powtórka powinna mieć miejsce po dwóch dniach od początkowej nauki. Następnie odczekujemy trzy dni, później pięć, a ostatnią sesję przeprowadzamy po upływie tygodnia. Każdy etap powinien pomóc nam rozpoznać, które elementy sprawiają nam szczególny problem i to na ich zapamiętaniu powinniśmy się skupić. Piątego i siódmego dnia najlepiej jest podjąć próbę samodzielnego odtworzenia zapamiętanych informacji lub nawet spisania wszystkiego, co pamiętamy. Nie powinniśmy opierać się wyłącznie na poprzednich notatkach. Warto również w tym momencie włączyć różne metody nauki, np. fiszki. Według portalu Life Hacker po zakończonej sesji cały materiał powinien być dobrze utrwalony w naszej pamięci długotrwałej.
Choć metoda "2-3-5-7" podbija media społecznościowe w ostatnim czasie, to nie jest to całkowicie nowe podejście do nauki. Nawiązuje ona bowiem do systemu Leitnera, który skupia się właśnie na rozłożeniu powtórek materiału w czasie. Dużą rolę odgrywają tu też wspomniane już fiszki. Choć niektórym mogą one kojarzyć się głównie z nauką języków obcych i to raczej w młodszym wieku, fiszki są doskonałym uzupełnieniem uczenia się niezależnie od dziedziny czy stopnia zaawansowania, ponieważ wspierają aktywne odtwarzanie zapamiętanego materiału. Jak dowiadujemy się z portalu Exam Study Expert, system Leitnera przeciwdziała ponadto krzywej zapominania, znanej też jako krzywa Ebbinghausa. Według niej po zakończeniu nauki następuje bardzo szybki spadek ilości informacji, które zostały utrwalone. Powtórki pozwalają nam proces ten kontrolować.