Nie słuchaj świątecznych piosenek zbyt wcześnie. Eksperci opowiedzieli o negatywnych konsekwencjach

Na "Last Christmas" i "All I want for Christmas is you" przyjdzie jeszcze pora. Eksperci radzą, by nie słuchać świątecznych piosenek zbyt wcześnie i uważać na nie podczas wizyty w supermarkecie. Jak się okazuje, taka muzyka może mieć bardzo negatywny wpływ na nasze zdrowie i portfel.

Choć do Świąt Bożego Narodzenia zostało jeszcze sporo czasu, to na sklepowych półkach pojawiły się już świąteczne ozdoby, ulice przystrojono lampkami w kształcie gwiazd, a w radiu nieśmiało leci już przebój Mariah Carey. Wszyscy znają jego refren i chętnie śpiewają wraz z wokalistką, by poczuć prawdziwy, bożonarodzeniowy klimat. Choć piosenka wydaje się bardzo wesoła, a nucenie jej wielu osobom poprawia humor, to naukowcy mają nieco inne zdanie. Ich opinia jest zaskakująca.

Zobacz wideo Edyta Golec o ulubionej kolędzie. To polski klasyk

Zainteresował Cię ten temat? Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl

Świąteczne piosenki w listopadzie. Czy możemy ich już słuchać?

Doktor Peter Christenson, profesor retoryki i nauk o mediach w Lewis & Clark College w Portland, w 2018 roku został zapytany przez brytyjską gazetę "Daily Mail" o wpływ świątecznych piosenek na zdrowie i samopoczucie słuchaczy. Jego zdaniem przedwczesne słuchanie bożonarodzeniowych hitów może mieć bardzo negatywne skutki. Ekspert nie docenił uroczej atmosfery, pięknych ozdób i tzw. "magii świąt". Wręcz przeciwnie - uważa, że grudzień kojarzy się głównie ze stresem i presją związaną z koniecznością rozpoczęcia przygotowań. Słuchanie świątecznych piosenek jesienią dodatkowo nam o tym przypomina, zamiast relaksować.

Toksyczne w świętach jest to, że o tej porze roku oczekuje się od ludzi czytania w myślach i dawania im idealnych prezentów

- wyjaśnił doktor, powołując się na wyniki ankiety przeprowadzonej w 2006 roku przez Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne. Wówczas aż 61 proc. respondentów stwierdziło, że okres Bożego Narodzenia wywołuje u nich duży stres, który niesie ze sobą wiele negatywnych skutków.

Bożonarodzeniowe utwory zagościły w sklepach. Ekspert zwraca uwagę na ich negatywne działanie

Dla fanów świątecznej muzyki mamy kolejną złą wiadomość - nie tylko wzmaga uczucie stresu, ale też wpływa na nasze wybory podczas robienia zakupów. Zauważono to już w 2003 roku, gdy eksperci z uniwersytetu w Waszyngtonie przebadali klientów słuchających świątecznych hitów podczas przebywania w sklepach. Okazało się, że w tym czasie wydali znacznie więcej pieniędzy niż ci, którzy robili zakupy przy zupełnie innej muzyce. 

Gdyby muzyka nie spełniała żadnej funkcji, nie graliby jej 

- stwierdził dr Christenson, który uważa, że świąteczna muzyka i nastrój związany z tym okresem roku to sposób na pozyskanie większej ilości klientów i nakłonienie ich do zakupów. 

Więcej o: