Jak media społecznościowe wpływają na nasze codzienne funkcjonowanie? Na to pytanie postanowili znaleźć odpowiedź psycholodzy z Uniwersytetu w Durham w Wielkiej Brytanii. Przeprowadzili eksperyment z udziałem tzw. intensywnych użytkowników mediów społecznościowych. Do tego zainspirowały ich poprzednie badania, które wykazały, że korzystanie z social mediów związane jest z klasycznym uzależnieniem. Jakie były ostateczne rezultaty? Z tymi wynikami ciężko dyskutować.
Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl
Psycholodzy z Wielkiej Brytanii chcieli sprawdzić, czy w przypadku osób, które zazwyczaj poświęcają mediom społecznościowych bardzo dużo czasu - nawet dziewięć godzin dziennie - po utracie dostępu do wspomnianej rozrywki, wystąpią objawy odstawienia, niepokój, rozdrażnienie, zmiany nastroju. Eksperyment przeprowadzono na 51 osobach, które określono jako ludzi intensywnie korzystających z mediów społecznościowych. Ochotnicy przez sześć dni mieli powstrzymać się przed ich używaniem. W tym czasie eksperci stale monitorowali stan psychiczny oraz nastrój wszystkich uczestników. Ostateczne rezultaty zaskoczyły nawet samych organizatorów eksperymentu. Wyniki zostały przedstawione na łamach czasopisma naukowego "PLOS One".
Co ciekawe, wszyscy badani zgłosili, że mają znacznie mniej - niż się spodziewali - problemów w związku z nagłym zaprzestaniem korzystania z mediów społecznościowych, a przeprowadzone badania wskazywały na to, że żadnych objawów odstawienia nie było. Co więcej, uczestnicy eksperymentu po tygodniowej przerwie rzadziej odczuwali nie tylko negatywne emocje, ale - ku zaskoczeniu wszystkich - także te pozytywne. Ochotnicy raportowali również, że czują się mniej znudzeni w ciągu dnia i mają niższe poczucie osamotnienia. Zdaniem naukowców może być to efekt tego, że ograniczenie korzystania z social mediów może jednocześnie usuwać doświadczenia, które wywołują negatywne emocje (m.in. porównywanie się z innymi), ale również te, które wywołują doznania pozytywne (m.in. aprobata społeczna). Autorzy badania, Michael Wadsley and Niklas Ihssen, stwierdzili, że korzystanie z mediów społecznościowych nie wydaje się być uzależniające, nawet w przypadku osób poświęcających im znaczną część dnia.
Nasze badanie wskazuje, że powstrzymywanie się od korzystania z SM lub ograniczanie go przez tydzień nie jest związane z żadnym istotnym wpływem na reakcje afektywne lub motywacyjne
- komentują psycholodzy na łamach "PLoS ONE". Warto jednak dodać, że w trakcie badań u większości uczestników chociaż raz doszło do tzw. nawrotu, co oznacza, że zalogowali się do co najmniej jednego portalu społecznościowego.