Badania nie pozostawiają złudzeń. Ćwicząc tyle samo, kobiety mogą zyskać więcej

Kobiety, które decydują się na regularne ćwiczenia, mogą mieć z nich większe korzyści niż mężczyźni. Wystarczą im znacznie mniejsze dawki aktywności fizycznej, by cieszyły się zdrowiem i miały szanse na długie życie. Badania wskazują, że mogą ćwiczyć rzadziej, a i tak zyskują więcej.

Jak mawia klasyk - sport to zdrowie. Okazuje się jednak, że nie na każdego wpływa w ten sam sposób. Najnowsze badania ekspertów wskazują na to, że kobiety mogą czerpać z regularnych ćwiczeń więcej niż mężczyźni. Jak to możliwe? Wygląda na to, że nie korzystają z potencjału, jakie daje im ich ciało. Wciąż trenują za mało, a wystarczy naprawdę niewiele, by mogły zminimalizować ryzyko wystąpienia poszczególnych chorób i śmierci

Zobacz wideo Chodakowska szczerze o przemianie Rozenek-Majdan. Kiedyś nienawidziła treningów

Kobiety mogą ćwiczyć mniej niż mężczyźni. Wciąż będą miały większe korzyści 

Według National Health Service, zarówno mężczyźni, jak i kobiety w wieku od 19 do 64 lat powinni poświęcać co najmniej 150 minut tygodniowo na umiarkowane ćwiczenia. W przypadku osób, które decydują się na intensywną aktywność fizyczną, wystarczy zaledwie 75 minut. Do swojej rutyny powinno włączyć się również ćwiczenia wzmacniające mięśnie, tak zwane siłowe, które należy wykonywać dwa razy w tygodniu. Okazuje się jednak, że pomiędzy kobietami a mężczyznami występują znaczące różnice, jeśli chodzi o wpływ aktywności fizycznej na zdrowie. Naukowcy doszli do wniosku, że panie z tej samej liczby regularnych ćwiczeń, są w stanie czerpać większe korzyści niż płeć przeciwna.  

Nasze badanie nie sugeruje, że kobiety powinny ćwiczyć mniej. Raczej zachęca do aktywności te, które z różnych powodów nie wykonują wystarczającej liczby ćwiczeń, bo nawet stosunkowo niewielka ich liczba może przynieść znaczne korzyści

- wyjaśnia dr Hongwei Ji, współautorka badania przeprowadzonego w Affiliated Hospital of Qingdao University, cytowana przez "The Guardian". 

Ćwicząc tyle samo, kobiety mogą zyskać więcej. Ryzyko śmierci spadło aż o 24 proc.

Autorzy badań opublikowanych na łamach "Journal of the American College of Cardiology" skupili się na ryzyku śmierci wynikającym między innymi z przyczyn sercowo-naczyniowych. W tym celu przebadano aż 412 413 uczestników, którzy nie wykazywali żadnych problemów zdrowotnych. Chętnych rekrutowano w latach 1997-2017, a 55 proc. z nich stanowiły kobiety. Do końca roku 2019 r. zmarło 39 935 osób badanych, z czego 11 670 zgonów wynikało właśnie z przyczyn sercowo-naczyniowych. Wszyscy uczestnicy otrzymali ankietę, w której musieli odpowiedzieć na różne pytania związane z podejmowaną przez nich aktywnością fizyczną. Podczas końcowej analizy wzięto pod uwagę nie tylko płeć, ale także częstotliwość i czas trwania treningu, jego intensywność oraz rodzaj. Wyniki ujawniły, że większy odsetek mężczyzn niż kobiet podejmował regularną aktywność fizyczną, jednakże to panie czerpały z niej większe korzyści. Zespół badaczy odkrył, że 140 minut umiarkowanych ćwiczeń w ciągu tygodnia, zmniejsza ryzyko przedwczesnej śmierci u płci pięknej aż o 18 proc. W przypadku panów, aby osiągnąć taki wynik, należałoby trenować przez 300 minut tygodniowo. 

Okazało się, że w przypadku wszystkich dorosłych podejmujących regularną aktywność fizyczną, ryzyko przedwczesnej śmierci, w porównaniu z osobami nieaktywnymi, było niższe. Ryzyko zgonu u kobiet spadło o 24 proc., a u mężczyzn zaledwie o 15 proc.

- tłumaczył kierownik badań, dr Susan Cheng. Warto jednak pamiętać, że wyniki badań zostały oparte o ćwiczenia zgłaszane przez samych uczestników oraz nie uwzględniały czynności związanych z codziennymi obowiązkami. Naukowcy wskazali dodatkowo, że w przypadku kobiet najlepszym rodzajem ćwiczeń może być szybki marsz lub jazda na rowerze. Prof. Emmanuel Stamatakis z Uniwersytetu w Sydney, w rozmowie z "The Guardian", stwierdził, że "prawdopodobnie sesje ćwiczeń kobiet odzwierciedlały wyższe względne obciążenia niż w przypadku mężczyzn". W jego opinii właściwości mięśni szkieletowych u obu płci są różne i właśnie dlatego zaobserwowano inne reakcje na te same treningi.

Więcej o:
Copyright © Agora SA