Miano największego samolotu świata przypadło maszynie transportowej radzieckiej produkcji Antonow An-225 Mriya (An-225 Mrija). Została ona zaprojektowana w latach 80. ubiegłego roku i do dziś określana jest mianem niesamowitego wyczynu w inżynierii lotniczej. Jej masa startowa wynosiła aż 640 ton, rozpiętość skrzydeł 88 metrów, długość 84 metry, a wysokość 18 metrów. Na początku wojny w Ukrainie, gdy Rosjanie ostrzeliwali podkijowskie lotnisko Hostomel, kolos został zniszczony, ale pojawiły się plany przywrócenia go do życia na koszt Rosji. Jak poinformowało m.in. ukraińskie Radio Svoboda, szacowany koszt odbudowy tego potężnego samolotu to aż trzy miliardy dolarów.
Za czasów swojej świetności Antonow An-225 ustanowił aż 214 krajowych i 125 światowych rekordów. Jeden z najbardziej imponujących dotyczy najcięższego ładunku, jaki kiedykolwiek przewieziono drogą lotniczą. W skład ładunku weszło pięć czołgów T-72 o łącznej wadze 253 820 kilogramów. Ów rekord został pobity 11 września 2001 roku.
Drugie miejsce na liście największych samolotów na świecie zajmuje Scaled Composites Stratolaunch (Model 351), znany też jako Roc, którego głównym zadaniem jest transportowanie drogą lotniczą rakiet wystrzeliwanych z powietrza na orbitę (ALTO). Pod względem rozpiętości skrzydeł Roc wyprzedza nawet Antonowa An-225 - wynosi ona ponad 117 metrów i pod tym względem nie ma sobie równych na całym świecie. Całkowita masa Roca wynosi prawie 590 ton, długość 72,5 metra, a wysokość ponad 15 metrów.
O ile wcześniej opisane samoloty faktycznie przodują na liście największych, to łączy je jedna cecha - nie są przystosowane do przewozu pasażerów, służą do innych zadań. Jeśli zaś chodzi o samoloty pasażerskie, pierwsze miejsce na liście gigantów zajmuje Airbus A380-800. Ta szerokokadłubowa maszyna wznosi się w powietrze od 2007 roku i służy liniom lotniczym z całego świata. W 2021 roku wyprodukowane zostały jednak trzy ostatnie modele, które odebrały linie Emirates. Jego masa całkowita to prawie 575 ton, rozpiętość skrzydeł - 79,5 metra, długość - 71,5 metra, a wysokość - 24 metry. Airbus A380 może pomieścić od 555 (jeśli obowiązuje podział na trzy klasy) do 853 pasażerów (jeśli jest tylko jedna klasa - ekonomiczna). Zasięg tej maszyny wynosi 15 200 kilometrów.
W czołówce kolosów znajduje się również Boeing 747-8, czyli największa z maszyn wyprodukowanych przez popularnego producenta. Ten piętrowy samolot dalekiego zasięgu jest w stanie pokonać dystans ponad 22 tysięcy kilometrów, a do tego ma rozpiętość wynoszącą 68 metrów, długość 76 metrów i wysokość 19,5 metra.
Boeing 747-8 jest produkowany zarówno w wersji towarowej, jak i pasażerskiej. W zależności od konfiguracji maszyna jest w stanie pomieścić ładunki o masie od 72,5 do 132 ton lub od 362 (trzy klasy) do prawie 600 pasażerów (jedna klasa).
Boeing 747-400ER to kolejny gigantyczny samolot dalekiego zasięgu o szerokim kadłubie. Jego całkowita masa startowa wynosi 413 tys. ton, rozpiętość skrzydeł wynosiła 211 metrów, a długość ponad 70 metrów. Obecnie model ten można spotkać jedynie na nielicznych wystawach. Łącznie wyprodukowano jedynie sześć tych maszyn, a jako ostatnie korzystały z niego australijskie linie Qantas (wycofały go z użytku w 2020 roku). Samolot ten był w stanie pokonać dystans 14 205 kilometrów i pomieścić od ok. 416 (w układzie trzyklasowym) do 660 pasażerów (w układzie trzyklasowym).