Wcale się nie starzejesz. Teksty piosenek naprawdę są coraz gorsze. To udowodnione naukowo

Choć aktualny rynek muzyczny obfituje w wybitnych artystów, często nie są oni w stanie dorównać tym, którzy cieszyli nasze uszy jeszcze kilkadziesiąt lat temu. Zdaniem naukowców nastąpił gwałtowny spadek umiejętności pisania piosenek. Teksty stały się prostsze, powtarzalne i znacznie bardziej gniewne.

Naukowcy z Niemiec i Austrii przeanalizowali 12 tysięcy piosenek w języku angielskim nagrywanych w latach 1980-2020 - po 2,4 tys. utworów z każdego gatunku muzycznego. Do jakich wniosków doszli? Efekty swojej pracy opublikowali na łamach czasopisma naukowego "Scientific Reports". Wygląda na to, że stwierdzenie "kiedyś było lepiej" ma jednak wiele wspólnego z rzeczywistością.

Zobacz wideo Piosenki często zyskują drugie życie i żyją w social mediach. Wskrzeszają je... filmowcy!

Stare piosenki były lepsze niż aktualne? Tego wymagał świat

Autorzy badania chcieli zobrazować, jak zmieniła się muzyka na przestrzeni ostatnich 40 lat. W tym celu skupili się na utworach z różnych gatunków - od rapu, przez rock, aż po R&B. Wnioski ekspertów są takie, że z czasem teksty piosenek stały się znacznie prostsze i łatwiejsze do zapamiętania, a szczególnie widać to w przypadku utworów rapowych i rockowych. Co więcej, są one powtarzalne i znacznie bardziej gniewne. Zdaniem badaczy jest to efekt zmian dotyczących rynku muzycznego oraz samych odbiorców danych utworów. Aktualnie muzyka często puszczana jest jedynie po to, by leciała w tle i umilała wykonywanie codziennych czynności, co oznacza, że musi odpowiadać na zupełnie inne potrzeby konsumenta, niż kiedyś

W ciągu ostatnich 40 lat byliśmy także świadkami drastycznej zmiany w krajobrazie muzycznym - od sposobu sprzedaży muzyki do sposobu jej produkcji

- powiedziała jedna z autorek badania, Eva Zangerle, ekspertka ds. systemów rekomendacji na Uniwersytecie w Innsbrucku, cytowana przez serwis New York Post

Badania potwierdzają, że dzisiejsza muzyka jest gorsza. Naukowcy mówią o agresji i samouwielbieniu

Podczas analizy koncentrowano się między innymi na wyrażanych emocjach, powtarzalności i doborze słów. W przypadku tej ostatniej kwestii celem było sprawdzenie, jak często artyści używają dość nietypowych i trudnych stwierdzeń, które mogą być niezrozumiałe dla przeciętnego słuchacza. Te praktycznie nie występują, a we wszystkich gatunkach muzycznych stawia się na stosunkowo prosty tekst. Jednocześnie w utworach rapowych zaobserwowano wzrost użycia słów emocjonalnie negatywnych, które kojarzą się z uczuciem złości i smutku.

Rap stał się bardziej agresywny niż inne gatunki

- zauważa Eva Zangerle. Naukowcy przyznali również, że pisanie piosenek stało się także "wyrazem obsesji na własnym punkcie". Wszystko dlatego, że słowa takie jak "moje" i "ja" pojawiają się w tekstach niezwykle często i są dziś znacznie bardziej popularne. Zdaniem badaczy taka analiza może nie tylko zmotywować innych ekspertów do przeprowadzania podobnych badań, ale także zostać wykorzystana przez samych przedstawicieli światowego rynku muzycznego.

Uważamy, że rola tekstów piosenek jest niedostatecznie zbadana, a nasze wyniki mogą być wykorzystane do dalszych badań i monitorowania artefaktów kulturowych oraz zmian w społeczeństwie