Otwarto pierwszy fragment tunelu pod Bałtykiem. To będzie najdłuższa taka trasa na świecie

Już wkrótce podróż z Niemiec do Danii stanie się o wiele prostsza. Pod Morzem Bałtyckim powstaje kolejowo-drogowy tunel o zaskakujących wymiarach. Ma to być najdłuższa tego typu trasa na świecie. Polacy odgrywali przy budowie ważną rolę. Co na razie wiadomo o nowej drodze?

Chcąc wybrać się do państw leżących po drugiej stronie Morza Bałtyckiego, trzeba skorzystać z samolotu lub promu. Taka podróż jest jednak dosyć czasochłonna, ponieważ musimy dostosować się do rozkładu, zapłacić sporo za bilety i przejść długą odprawę. Aktualnie przepłynięcie promem z Niemiec do Danii zajmuje aż 45 minut, jednak już niedługo może się to zmienić. Właśnie otwarto pierwszy odcinek podwodnego tunelu pod cieśniną Bełt Fehmarn, dzięki któremu przeprawa przez morze stanie się o wiele prostsza.

Zobacz wideo Przejechaliśmy nowo otwartym tunelem pod Świną, łączącym brzegi Świnoujścia

Jak dojechać do Danii samochodem? Trasa stanie się o wiele krótsza

W poniedziałek 17 czerwca odbyła się uroczysta inauguracja pierwszego odcinka tunelu Fehmarnbelt, łączącego Danię i Niemcy. Duński król Fryderyk X odsłonił pamiątkową tablicę umieszczoną przy wejściu do tunelu. Pierwszy fragment ma 217 metrów, jednak docelowo cały przejazd ma mieć 18 kilometrów. Tym samym Fehmarnbelt stanie się najdłuższą podwodną trasą kolejowo-drogową na świecie. Budowa rozpoczęła się w 2022 roku, a zakończenie planowane jest na 2029 rok. Projekt składa się z kilku etapów, podczas których kolejne fragmenty będą umieszczane na dnie Bałtyku za pomocą specjalistycznych jednostek pływających wybudowanych w gdyńskiej stoczni. Przejazd tunelem będzie oczywiście płatny, jednak na ten moment nie ujawniono, ceny.

Ile km ma najdłuższy tunel na świecie? Trasa do Danii będzie wyjątkową

Choć Fehmarnbelt ma być najdłuższym tego typu tunelem kolejowo-drogowym na świecie, to nie oznacza, że nie ma dłuższych tras podwodnych. Są one jednak przeznaczone albo dla samych pociągów, albo tylko dla samochodów. Planowanym rekordzistą ma być odcinek Rail Baltica prowadzący z Estonii do Finlandii, czyli przeprawa kolejowa pod Zatoką Fińską. Według projektu będzie ona wynosić aż 100 kilometrów. Z kolei japoński tunel Seikan łączący wyspy Honsiu i Kiusiu ma obecnie 54 kilometry, z czego 23-kilometrowy odcinek znajduje się pod dnem morza. Warto także wspomnieć o słynnym kolejowym Eurotunelu pod kanałem La Manche, który ma 50 kilometrów. Z kolei najdłuższą podwodną trasą samochodową jest norweski tunel Ryfylketunnelen łączący Stavanger i Ryfylke. Ma on 14,4 kilometry.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.