"Zapytaj mnie, dlaczego zapuściłem wąsy" - czytamy na grafice umieszczonej na Facebooku GIS-u. Z jakiego powodu wielu mężczyzn zaczyna zapuszczać wąsy w listopadzie? Wyjaśniamy.
Zainteresował Cię ten temat? Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl
Movember to termin, który powstał z połączenia dwóch angielskich wyrazów moustache - wąsy oraz November - listopad. W Polsce nazywany jest natomiast wąsopadem. A czym tak właściwie jest? To coroczna akcja, która trwa miesiąc i polega na zapuszczaniu przez mężczyzn wspomnianego wyżej wąsa. Nie chodzi jednak o panująca modę na zarost, a o coś bardzo ważnego - o zdrowie.
Zaczynamy listopad-wąsopad, czyli miesiąc świadomości męskich nowotworów - raka gruczołu krokowego oraz jąder. Panowie przez cały listopad zapuszczają wąsy na znak solidarności z chorymi, ale także - by wzbudzić ciekawość i zapoczątkować dyskusję o profilaktyce i zachorowalności na męskie nowotwory
- czytamy w komunikacie opublikowanym w mediach społecznościowych Głównego Inspektoratu Sanitarnego.
Kampania wąsopad ma zmienić oblicze męskiego zdrowia, a jej symbol - wąsy - mają tę zmianę komunikować. Zabawna i niezobowiązująca forma akcji ma wpływać na podejmowanie ważnych oraz trudnych tematów. To nie tylko znak solidarności z chorymi, ale też sposób na wywołanie dyskusji na temat zdrowia poprzez ciekawość. Rak jąder ma dość dobre rokowania, jednak kluczowe jest szybkie wykrycie choroby oraz rozpoczęcie terapii. Niestety nadal zdarza się, że mężczyźni nie przyznają się do obecności guza lub go bagatelizuje.
Celem akcji jest przebicie się do świadomości mężczyzn, jak również ich bliskich, próba wytrącenia z natłoku codziennych spraw oraz przypomnienie, że najważniejsze jest zadbanie o własne zdrowie.
- podkreśla GIS. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o akcji oraz o sposobach badania warto zajrzeć na stronę zwrotnikraka.pl.
Listopad to miesiąc poświęcony popularyzacji tematu, jakim jest zdrowie mężczyzn. Z kolei październik skupia się na kobietach. Różowy październik to akcja, która podobnie jak wąsopad ma zwrócić uwagę opinii publicznej na kwestię związanej ze zdrowie, jednak tym razem kobiet. W tym czasie trwają akcje, które mają zachęcić kobiety do badania w kierunku raka piersi.