Dzieci i nastolatkowie poniżej 12. roku życia zaczęły naśladować influencerów, którzy reklamują produkty do pielęgnacji ciała, twarzy oraz inne kosmetyki - i tak oto narodził się trend zwany "Sephora Kinds". Od jakiegoś czasu w sieci zaczęły pojawiać się nagrania, na których widać, jak najmłodsi miłośnicy kosmetyków wchodzą do popularnych drogerii, bawią się testerami i tworzą tak zwane "skincare smoothie", czyli mieszają ze sobą różne produkty, po czym nie tylko próbują ich na własnej skórze, ale także rozcierają je na zakrętkach i sklepowych półkach. To powoduje bałagan oraz wywołuje stres wśród pracowników, którzy niekiedy muszą się mierzyć również z dość nieprzyjemnymi zachowaniami młodych klientów. Otwierają również produkty, które są przeznaczone na sprzedaż, a to generuje dodatkowe koszty.
Problem stale narasta, a nagrania pokazujące skalę tego zjawiska można znaleźć na TikToku. Choć na początku filmy w głównej mierze docierały do nas ze Stanów Zjednoczonych, teraz trend "Sephora Kids" opanował również inne rynki. W tym wszystkim jest jeszcze jeden problem. Otóż sprawą zainteresowali się dermatolodzy, którzy ostrzegają rodziców przed takimi zachowaniami ich pociech. Dzieci aplikują na swoje ciało różnego rodzaju produkty, które często są przeznaczone dla osób dorosłych i skóry dojrzałej, co może być dla nich bardzo szkodliwe. W takich przypadkach istnieje ryzyko zaburzenia bariery hydrolipidowej, wystąpienia podrażnień oraz reakcji alergicznych. Właśnie dlatego największe sieci aptek w Szwecji - Apoteket i Apotek Hjartat - postanowiły działać i przeciwstawić się trendowi promującemu "zaawansowaną pielęgnację" wśród nastolatków.
20 marca 2024 r. szwedzkie apteki wprowadziły zakaz sprzedaży silnie skoncentrowanych kosmetyków dla skóry dojrzałej osobom poniżej 15. roku życia.
Chcemy przejąć inicjatywę i wziąć większą odpowiedzialność za to, by nie przyczyniać się do niezdrowych zachowań i ideałów, które pojawiły się wśród wielu młodych ludzi
- tłumaczy w cytowanym przez SVT oświadczeniu dyrektor generalna Apotek Hjartat Monika Magnusson. Powodem tego jest fakt, że na TikToku pod hasztagiem #GRWMforSchool pojawia się coraz więcej filmów, w których najmłodsi konsumenci pokazują, jak stosują różnego rodzaju kosmetyki. Niestety, wiele z nich nie powinno mieć styczności z ich młodą skórą. Jedną z takich osób jest również 11-letnia Penelope Scotland Disick, a więc córka Kourtney Kardashian. W jej kosmetyczce można znaleźć popularne marki, które tworzą produkty o silnie skoncentrowanych składnikach, a to daje przykład innym użytkownikom mediów społecznościowych. Wspomniany zakaz ma dotyczyć między innymi kosmetyków, których celem jest wyrównanie kolorytu skóry, jej odmłodzenie i ujędrnienie. Nowe przepisy spowodowały, że dzieci poniżej 15. roku życia nie będą mogły kupić produktów zawierających: