Warszawa to jedyne miasto w Polsce, które może pochwalić się metrem. W podziemiach jeżdżą zarówno nowoczesne składy, jak i niemal zabytkowe wagony, które są starsze niż niejeden pasażer. Takim pociągiem jest "Stara Moskwa", czyli najstarszy pociąg warszawskiego metra i jednocześnie ostatni tego typu.
"Stara Moskwa" to rosyjski skład serii 81 o numerze 02, poruszający się po linii M1. Najstarsze pojazdy z tej serii trafiły do Warszawy jeszcze ze Związku Radzieckiego i na pierwszy rzut oka przypominały te z Moskwy czy Sankt Petersburga. Różniły się jednak od rosyjskich pociągów rozmiarami. W Europie rozstaw szyn jest mniejszy niż na wschodzie i wynosi dokładnie 1435 milimetrów, dlatego polskie wagony mają szersze wózki. Aktualnie w warszawskim metrze jeździ już tylko jeden taki pociąg. Większość pozostałych została przekazana do metra w ukraińskim Kijowie, a niektóre wagony są nadal składowane, ale głównie dla części zamiennych. To od nich zależy, jak długo pociąg numer 02 będzie jeszcze jeździł na linii M1. Obecnie przejechał już około 2 458 147 kilometrów. Ze względu na wymóg prowadzenia codziennych przeglądów, "Stara Moskwa" jeździ tylko trzy razy w tygodniu: w poniedziałki, środy i piątki. Swój kurs zaczyna zwykle około godziny 6 rano na stacji Kabaty.
Rosyjski pociąg jest jednym z pierwszych, jakie trafiły do Warszawy. Zostały wyprodukowane w 1990 roku pod Moskwą w mieście Mytiszczi i wraz ze składem 01 były to jedyne tego typu pojazdy z charakterystyczną literką "M" na czole wagonu. Jak podaje portal miasta Warszawa, wielu pasażerów ceni te pociągi za bardzo wygodne fotele, jednak na nich lista udogodnień się kończy. Przede wszystkim w wagonach nie ma mechanicznej wentylacji. Przewiew powstaje tylko dzięki niewielkim otworom w suficie. I choć to rozwiązanie się sprawdza, to niestety generuje też większy hałas wewnątrz niż w innych pojazdach. "Stara Moskwa" wypada również kiepsko na tle innych pociągów metra pod względem płynnego hamowania i przyśpieszania. W ciągu ostatnich lat pociąg przeszedł jednak liczne modyfikacje, między innymi wymieniono drewniane ławki na pojedyncze siedzenia dla pasażerów, ulepszono fotel maszynisty, a w niektórych wagonach wymieniono też oprawy świetlne. Ponadto pociąg został wyposażony w kamery CCTV oraz nowe systemy kontroli dostępu dla obsługi, lokalizacji peronu oraz łączności awaryjnej "pasażer-maszynista". Dzięki temu "Stara Moskwa" wciąż może służyć pasażerom i bezpiecznie dowozić ich do celu.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.