Im bliżej świąt, tym na ulicach można dostrzec coraz więcej bożonarodzeniowych dekoracji. Wystawia je nie tylko miasto, ale także właściciele różnych przedsiębiorstw, na przykład restauracji, kawiarni czy salonów fryzjerskich. Jeśli też masz w planach wystawić przed drzwiami kolorowe, świecące ozdoby, lepiej uważaj. Czasem można dostać za to spory mandat, szczególnie jeśli mieszkasz w Poznaniu. Niedawno wprowadzono tam nowe przepisy.
5 sierpnia 2023 roku w Poznaniu wprowadzono uchwałę krajobrazową, określającą zasady i warunki umieszczania tablic oraz urządzeń reklamowych. Ma ona na celu poprawę estetyki miasta poprzez zmniejszenie liczby banerów reklamowych i uporządkowanie przestrzeni publicznej. Nowe przepisy obowiązują przez cały rok, również w okresie Bożego Narodzenia. To oznacza, że przedsiębiorcy powinni dokładnie przemyśleć świąteczne kampanie reklamowe.
Dobre praktyki reklamowe w mieście to nie tylko kwestia estetyki, ale również odpowiedzialności społecznej i ekologicznej oraz przestrzegania prawa. Dbałość o te aspekty przyczynia się do tworzenia bardziej przyjaznej i harmonijnej przestrzeni miejskiej
- powiedział Tobiasz Wichnowski, zastępca Architekta Miasta, cytowany przez portal epoznan.pl.
Czy nowe przepisy oznaczają, że właściciele firm powinni zupełnie zrezygnować ze świątecznych ozdób? Na szczęście nie. W okresie świątecznym można umieszczać w swoich lokalach takie dekoracje jak bombki, łańcuchy, światełka, renifery, mikołaje czy inne figurki, ale pod warunkiem, że nie będą one w żaden sposób reklamować danego miejsca.
Z kolei należy unikać umieszczania banerów, plandek okalających stanowiska świąteczne, namiotów, ogrodzeń oraz potykaczy, flag i innych urządzeń reklamowych. Obiekty sytuowane tymczasowo, oprócz zgody właściciela, mogą wymagać również uzyskania zgód budowlanych. Przed ich realizacją należy dopełnić wszelkich formalności
- czytamy na stronie poznańskiego portalu. Urzędnicy przypominają też, że jeśli świąteczne dekoracje okażą się niezgodne z obowiązującymi przepisami, na przedsiębiorcę może zostać nałożona spora kara finansowa. Jej wysokość jest biegnąca i liczona w zależności od powierzchni reklamy, co oznacza, że wzrasta z każdym dniem niezgodności z uchwałą krajobrazową.
Warto pamiętać, że uchwała krajobrazowa obowiązuje nie tylko w Poznaniu, ale też w 72 gminach, w tym w pięciu innych miastach wojewódzkich: Łodzi, Krakowie, Opolu, Gdańsku i Kielcach.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.