Na początku miesiąca informowaliśmy, że Muzeum Historii Polski oraz Muzeum Wojska Polskiego wybudowane na Cytadeli Warszawskiej wylądowało na szczycie listy najważniejszych otwarć muzeów na świecie w 2024 roku serwisu Lonely Planet. Teraz jednak stolica znów ma powody do dumy. Wszystko dlatego, że na sukces na międzynarodowej scenie zasłużyło także nowe Muzeum Fabryka Czekolady E.Wedel znajdujące się na warszawskim Kamionku. To ważny moment, tym bardziej że obiekt został otwarty niespełna kilka miesięcy temu.
Wyjątkowy obiekt przypomina z daleka gigantyczne kostki czekolady i został zaprojektowany przez warszawską pracownię Studio Blisko. Muzeum Fabryka Czekolady E.Wedel międzynarodową nagrodę w konkursie German Design Award 2025 zdobyło zaś nie za sam wygląd budynku, a szczegóły projektu. Jury doceniło go za czytelny i zarazem kreatywny system informacyjny, który znajduje się na terenie muzeum. Oznaczenia, dzięki którym zdobyto wyróżnienie w kategorii "kategorii Excellent Architecture - Signage and Wayfinding", zaprojektowała Anna Nowokuńska z warszawskiej pracowni Studio Blisko. Jak wyjaśnia serwis PropertyDesign, koncepcja oznakowania obiektu łączy elegancki wygląd i funkcjonalność. Kostki przypominające czekoladę i inspirowane kultowymi słodyczami E.Wedel, prowadzą odwiedzających do różnych pomieszczeń. Ponadto na znakach widoczna jest faktura drewna nawiązująca do gorzkiej czekolady, a kafelki wyglądają, jakby zostały polane lukrem.
W nowoczesnej architekturze funkcjonalność spotyka się z estetyką, a my położyliśmy na to nacisk w każdym nawet najmniejszym detalu naszego muzeum. Dzięki przemyślanemu oznakowaniu, które jest dziełem Studio Blisko, Muzeum Fabryka Czekolady E.Wedel mówi uniwersalnym językiem nawigacyjnym
- wyjaśnia Robert Zydel, Dyrektor Muzeum Fabryka Czekolady E.Wedel, cytowany przez PropertyDesign.
To wyróżnienie ma być dowodem na to, że "design może być zarówno piękny, jak i funkcjonalny". Kreatywny system oznaczeń obejmuje wszystkie tablice oraz kafelki informacyjne, na których znajdują się opisy w języku polskim oraz angielskim. "Słodkie" znaki mają doprowadzić zwiedzających między innymi do kasy biletowej, sklepu, kawiarni, wystawy, toalety czy wejścia i wyjścia. Sama kolorystyka również nawiązuje do produktów marki Wedel. Systemowi informacyjnemu towarzyszą bowiem kolory: brązowy, beżowy oraz niebieski.
Zobacz też: Nowa wyspa zaszczyciła Bałtyk. Pokazali zdjęcia. Wygląda przepięknie
Nawigacja wewnątrz budynku oraz tablice informacyjne w sprytny sposób wykorzystują symbolikę ze świata czekolady, dzięki czemu po muzeum można poruszać się intuicyjnie. Połączenie elementów drewnianych i kolorowych kafelków nie tylko wizualnie nawiązuje do świata czekolady, ale zapewnia też czytelną i zabawną nawigację dla wszystkich grup wiekowych
- skomentowali członkowie jury, w skład którego wchodzili reprezentanci 41 krajów. Oficjalne wręczenie nagród w ramach tegorocznej edycji German Design Award odbyło się 7 lutego we Frankfurcie. Warto również dodać, że German Design Award to konkurs obejmujący branżę architektury i designu, za który odpowiada Niemiecka Rada Wzornictwa.
Dziękuje my, że przeczytałaś/eś nasz artykuł.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.