Polski rząd postanowił przyjrzeć się bliżej obronności w naszym kraju. W odpowiedzi na istniejące w tym zakresie braki powstała ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej, którą prezydent Andrzej Duda podpisał pod koniec grudnia 2024 roku. Jak podano w komunikacie rządowym, jest to jedno z najważniejszych rozwiązań legislacyjnych ostatnich lat, a jego celem jest "wypełnienie społecznego zapotrzebowania na poczucie bezpieczeństwa". Obejmuje to jednak nie tylko przyszłe działania.
Ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej przygotowana przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji weszła w życie 1 stycznia 2025 roku, ale wprowadzone przez nią zmiany będziemy zauważać stopniowo. Przykładowo, w poprzednim artykule pisaliśmy o obowiązku tworzenia schronów, miejsc ukrycia lub miejsc doraźnego schronienia w nowo powstających budynkach od 2026 roku. W zadbaniu o bezpieczeństwo obywateli istotne jest jednak także przeanalizowanie aktualnej sytuacji. W związku z tym w ustawie uwzględniono zapis o zgłaszaniu budowli ochronnych sprzed 2025 roku.
Właściciel, użytkownik wieczysty lub zarządca obiektu budowlanego albo jego części, które przed dniem wejścia w życie ustawy pełniły funkcję budowli ochronnej, w szczególności stanowił schron albo ukrycie, jest obowiązany zawiadomić o tym fakcie właściwego miejscowo wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w terminie 90 dni od dnia wejścia w życie ustawy
- czytamy w omawianym dokumencie. Jak zostało już wspomniane, ustawa weszła w życie 1 stycznia tego roku, więc na dopełnienie formalności mamy czas do 31 marca 2025 roku. Jak dokładnie możemy to zrobić?
O obowiązku zgłaszania budowli ochronnych do końca tego miesiąca przypomina m.in. Urząd Miejski w Słupsku. Z komunikatu opublikowanego na jego oficjalnym portalu dowiadujemy się, że zgłoszenie powinno uwzględniać adres nieruchomości lub numer działki, na której zlokalizowana jest budowla ochronna, tytuł prawny lub informację o sprawowaniu zarządu nad obiektem oraz dane kontaktowe. Informacje te należy przekazać osobiście, pisemnie lub elektronicznie.
Zobacz też: Polaków czekają kontrole. Lepiej miej te dokumenty. Kara nawet do 5 tys. złotych
Mieszkańcy Słupska powinni kierować zgłoszenia do Wydziału Straży Miejskiej i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miejskiego w Słupsku. Władze zachęcają również do kontaktu osoby dysponujące wiedzą historyczną na temat obiektów ochronnych, które z różnych powodów mogły nie zostać uwzględnione w przeszłości w oficjalnych rejestrach. W przypadku innych części Polski wytyczne powinny być zbliżone, ale najlepiej sprawdzać te szczegóły indywidualnie.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.