• Link został skopiowany

Zaświadczenie z urzędu miasta o zameldowaniu. W jaki sposób można je uzyskać?

Jak otrzymać zaświadczenie z urzędu miasta o zameldowaniu? Wniosek o wydanie stosownego dokumentu można złożyć przynajmniej na trzy sposoby. Nie jest więc konieczna wizyta w urzędzie.
Zdjęcie ilustracyjne
iStock

Jak w najszybszy sposób uzyskać zaświadczenie z urzędu o zameldowaniu? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykuły.

Zobacz wideo Budowa wiatraków na Morzu Bałtyckim! Tusk: Energia będzie tańsza

Zaświadczenie o zameldowaniu. Gdzie uzyskać dokument?

Gdzie można uzyskać zaświadczenie o zameldowaniu? Taki dokument otrzymuje się z Urzędu Miasta jako zaświadczenie z akt ewidencji ludności. Zajmuje się tym komórka odpowiedzialna za sprawy meldunkowe, czyli najczęściej Wydział Spraw Obywatelskich.

Dawniej uzyskanie zaświadczenia wiązało się z koniecznością wizyty w Urzędzie. Obecnie dokument wydaje się po złożeniu wniosku, który musi być:

  • Utrwalony w postaci papierowej i opatrzony osobistym podpisem;
  • Utrwalony w postaci elektronicznej i opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.

Samo zaświadczenie o zameldowaniu może zostać wydane dzięki złożeniu wniosku:

  • Osobiście. Wówczas należy się udać do Centrum Obsługi Mieszkańców prowadzonego przez dany Urząd Miasta.
  • Poprzez nadesłanie listu. Należy się upewnić, że wniosek spełnia wszelkie wymagania przed jego wysłaniem.
  • Elektronicznie. Korzysta się wtedy z pośrednictwa platformy ePUAP.

Oczywiście z największymi ograniczeniami związana jest pierwsza forma załatwiania spraw urzędowych. Stale rośnie liczba działań zapośredniczonych dzięki platformie ePUAP. Jest to szybkie i bardzo wygodne rozwiązanie, które pozwala na otrzymanie dokumentu bez wizyty w urzędzie lub nawet na poczcie. 

Opłata skarbowa w wysokości 17 zł obowiązuje w przypadku:

  • Wydania zaświadczenia o zameldowaniu, wymeldowaniu, braku lub ilości osób zameldowanych w lokalu.
  • Udzielenia pełnomocnictwa.
  • Wielojęzyczny standardowy formularz. 

Zaświadczenie zwykle wydawane jest niezwłocznie. W uzasadnionych sytuacjach Urząd ma na to siedem dni. 

Zaświadczenie o zameldowaniu. Komu może zostać wydane?

Komu wydawane jest zaświadczenie o zameldowaniu? Otrzymuje je osoba, której ono dotyczy. W przypadku chęci otrzymania zaświadczenia o zameldowaniu innej osoby należy okazać pełnomocnictwo. Musi być ono zgodne z formą, którą przewiduje Kodeks postępowania administracyjnego.  Pełnomocnik musi też okazać do wglądu dowód osobisty. Pełnomocnictwo powinno zawierać:

  • Dokładne dane mocodawcy.
  • Dokładne dane pełnomocnika.
  • Wyraźny zakres czynności, do których pełnomocnik został upoważniony.

Zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy

Jak otrzymać zaświadczenie na pobyt czasowy trwający powyżej trzech miesięcy? Wymóg zmiany swojego statusu w ewidencji ludności istnieje wtedy, gdy mieszkamy tymczasowo powyżej trzech miesięcy w miejscu innym, niż miejsce stałego zameldowania, ale nie chcemy zmieniać tego ostatniego.  

Procedura występowania o zaświadczenie wygląda tak samo i odbywa się tymi samymi drogami, które są dostępne w przypadku standardowych zaświadczeń o zameldowaniu.  

Zaświadczenie o zameldowaniu dziecka

Komu przysługuje zaświadczenie o zameldowaniu dziecka? Obowiązuje tutaj podobna zasada, jak przy możliwości zameldowania osoby niepełnoletniej. Dotyczy ona przedstawiciela ustawowego, opiekuna prawnego lub osoby, która sprawuje nad nim faktyczną kontrolę w miejscu ich wspólnego pobytu.

Zaświadczenie o zameldowaniu ePUAP

W jaki sposób otrzymać zaświadczenie o zameldowaniu ePUAP? Taki dokument w formie elektronicznej jest opatrzony kwalifikowaną pieczęcią ministra właściwego do spraw informatyzacji i nie może być drukowany, ale po otrzymaniu dalej wysyłany drogą elektroniczną. 

Wystąpienie o niego wymaga posiadania loginu z hasłem do profilu zaufanego i telefonu komórkowego lub e-dowodu. Konieczne jest też posiadanie skrzynki ePUAP. Zostanie na nią wysłane stosowne zaświadczenie. W celu otrzymania zaświadczenia należy postępować zgodnie z zaleceniami na właściwej stronie rządowej.  

Zobacz też: Czym jest seria dowodu osobistego? Gdzie się znajduje?

Dziękujemy za przeczytanie artykułu!

  • Link został skopiowany
Więcej o: