Program AI Shield będzie realizowany przez Straż Ochrony Kolei oraz IDEAS NCBR, czyli ośrodek badawczo-rozwojowy zajmujący się sztuczną inteligencją i ekonomią cyfrową. Informacje na temat tej współpracy zostały opublikowane na oficjalnej stronie internetowej IDEAS NCBR. Wspomniany system ma pomóc przedstawicielom polskiej kolei w usprawnieniu transportu oraz jego ochronie.
Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl
Chcemy używać sztucznej inteligencji, żeby wspomóc Straż Ochrony Kolei w jak najlepszym zabezpieczeniu trakcji kolejowej oraz w jak najlepszym zabezpieczeniu przepływów pasażerskich, i przez to przyczynić się do usprawnienia działania całego systemu
- mówi dr Tomasz Michalak, lider zespołu AI dla bezpieczeństwa w IDEAS NCBR, cytowany przez serwis Trójka. Na temat systemu AI Shield wypowiedział się również komendant główny SOK, dr inż. Józef Hałyk. W komunikacie prasowym zaznaczył, że takie działanie jest niezbędne do zwiększenia bezpieczeństwa kolei oraz w wytyczaniu optymalnych ścieżek patroli.
Podpisane porozumienie pozwoli na wypracowanie odpowiednich narzędzi do zapewnienia bezpieczeństwa infrastruktury kolejowej, w tym do prewencji zdarzeń niepożądanych. Przyczyni się to do zwiększenia skuteczności wykrywania sprawców wykroczeń, dewastacji i innych działań wymierzonych w infrastrukturę kolejową, będącą pod nadzorem Straży Ochrony Kolei
- tłumaczy dr inż. Józef Hałyk. Działanie nowych algorytmów będzie testowane m.in. pod kątem kradzieży trakcji kolejowej. Do tej pory było to prawdziwym problemem, który powodował nawet kilkugodzinne opóźnienia w kursowaniu pociągów. Dzięki systemowi AI Shield ma się to zmienić - trasy będą znacznie mniej przewidywalne.
AI Shield to oprogramowanie, które zostało stworzone przez zespół naukowców z IDEAS NCBR. Działa na podstawie algorytmów sztucznej inteligencji. W tym przypadku bazą mają być dane oraz wszelkie analizy przygotowane przez Straż Ochrony Kolei. Zadaniem sztucznej inteligencji będzie usprawnienie oraz zoptymalizowanie środków ochrony, w tym także zwiększenie wykrywalności sprawców wykroczeń i przestępstw na polskiej kolei.
By zmaksymalizować możliwości ochrony obszaru kolejowego, konieczne jest wdrożenie rozwiązań zbudowanych specjalnie na potrzeby SOK, opartych na SI i wykorzystujących najnowsze osiągnięcia naukowe z zakresu analizy dużych zbiorów danych
- dodał Dr Tomasz Michalak, lider zespołu badawczego "AI dla bezpieczeństwa", cytowany przez WP Tech. Twórcy AI Shield przekonują też, że bezpieczniejsze pociągi oznaczają mniejsze opóźnienia. Dzięki optymalizacji tras patroli strażnicy zminimalizują ryzyko kradzieży trakcji, co przełoży się bezpośrednio na punktualność pociągów.
Głęboko wierzę, że połączone siły Straży Ochrony Kolei oraz IDEAS NCBR doprowadzą do osiągnięcia wyjątkowych rozwiązań, które pozytywnie wpłyną na bezpieczeństwo w transporcie kolejowym
- zapewniał w komunikacie prasowym Hałyk.