Już teraz w województwie mazowieckim, a konkretnie w stolicy Polski, możemy oglądać całkiem nowy zabytek. Jest to jedyny obiekt tego typu, który możemy znaleźć na terenie Warszawy. Choć wiele osób będzie tym zaskoczonych, mowa nie jest tutaj o pałacu, czy pięknej kamienicy. Konstrukcja ma 42 metry wysokości i nośność 300 ton.
Rejestr zabytków województwa mazowieckiego otrzymał niedawno całkiem nowy wpisy. Tym razem na liście znalazł się zasobnik węglowy. Jest to wielka, żelbetonowa wieża. Takie konstrukcje wykorzystywano na kolei w czasach kiedy lokomotywy napędzano parą. Ich głównym celem było zrzucanie węgla na tender, specjalny rodzaj wagonu ciągnący się bezpośrednio za kabiną lokomotywy parowej. Pierwsze takie budowle wykonywane były z drewna, jednak wraz z początkiem XX wieku materiał został zastąpiony o wiele trwalszym betonem. Pod koniec lat 40. Stany Zjednoczone wysłały do Gdańska wyposażenie techniczne wraz z samym urządzeniem. Następnie całość ruszyła w podróż do Warszawy w dziewięciu różnych wagonach. Budowa zasobnika rozpoczęła się na terenie parowozowni Warszawa Odolany. Zasobnik został oddany do użytku w połowie 1951 roku. Nie jest to jednak jedyne takie urządzenie w Polsce. Podobne postawione zostały także przy trzech innych węzłach kolejowych: Kraków Prokocim, Tarnowskie Góry Las i Gdynia.
Jak donosi portal turystyka.wp.pl, profesor Jakub Lewicki, mazowiecki wojewódzki konserwator zabytków, wpisał do rejestru obiekt, który znajduje się przy ulicy Gniewkowskiej 42 w Warszawie Odolanach. Na początku lat 70. XX wieku wraz z wprowadzeniem trakcji spalinowej w Lokomotywowni Warszawa Odolany w rejonie zasobnika do nawęglania parowozów zbudowano nowoczesną stację paliwową. Zakończenie eksploatacji zasobnika miało jednak miejsce dopiero w połowie lat 70. XX wieku. W późniejszych latach konstrukcję utrzymywano cały czas w sprawności technicznej ze względów strategicznych. Wraz z początkiem lat 90. XX wieku nawęglano pod nim jeszcze parowozy ogrzewcze oraz parowozy prowadzące pociągi specjalne. Niedługo potem jednak inspektorat Krajowego Dozoru Technicznego ze względu na wyeksploatowanie zarówno urządzeń, jak i mechanizmów zasobnika oraz przekroczone terminy rewizji wydał zakaz eksploatacji. Na stronie konserwatora zabytków możemy przeczytać:
Wartości historyczne zawierają się w zabytku, postrzeganym jako materialny dokument, stanowiący świadectwo dokonań człowieka na polu działalności naukowo-technicznej i przemysłowej. Nieruchomość jest zarazem dokumentem budowy polskiej kolei, reliktem techniki z czasów kolei parowej [...]. Jest przykładem zastosowania nowatorskiej, jak na czas powstania obiektu, konstrukcji żelbetowej, dokumentując tym samym rozwój inżynierii kolejowe