W Warszawie już teraz można oglądać "najnowszy" zabytek. Przyjechał do nas ze Stanów Zjednoczonych

Nowy zabytek znalazł się w rejestrze województwa mazowieckiego. Tym razem nie jest to zamek, kamienica czy dom. Ta budowla była prezentem od Stanów Zjednoczonych i jest jedynym takim obiektem w Warszawie. Niegdyś miała bardzo ważne zadanie, a dziś jest piękną historią.

Już teraz w województwie mazowieckim, a konkretnie w stolicy Polski, możemy oglądać całkiem nowy zabytek. Jest to jedyny obiekt tego typu, który możemy znaleźć na terenie Warszawy. Choć wiele osób będzie tym zaskoczonych, mowa nie jest tutaj o pałacu, czy pięknej kamienicy. Konstrukcja ma 42 metry wysokości i nośność 300 ton.

Zobacz wideo Były niemal doszczętnie zniszczone, ale mają nowe życie

Nowy zabytek wpisany do rejestru. Był to prezent od Stanów Zjednoczonych

Rejestr zabytków województwa mazowieckiego otrzymał niedawno całkiem nowy wpisy. Tym razem na liście znalazł się zasobnik węglowy. Jest to wielka, żelbetonowa wieża. Takie konstrukcje wykorzystywano na kolei w czasach kiedy lokomotywy napędzano parą. Ich głównym celem było zrzucanie węgla na tender, specjalny rodzaj wagonu ciągnący się bezpośrednio za kabiną lokomotywy parowej. Pierwsze takie budowle wykonywane były z drewna, jednak wraz z początkiem XX wieku materiał został zastąpiony o wiele trwalszym betonem. Pod koniec lat 40. Stany Zjednoczone wysłały do Gdańska wyposażenie techniczne wraz z samym urządzeniem. Następnie całość ruszyła w podróż do Warszawy w dziewięciu różnych wagonach. Budowa zasobnika rozpoczęła się na terenie parowozowni Warszawa Odolany. Zasobnik został oddany do użytku w połowie 1951 roku. Nie jest to jednak jedyne takie urządzenie w Polsce. Podobne postawione zostały także przy trzech innych węzłach kolejowych: Kraków Prokocim, Tarnowskie Góry Las i Gdynia.

Historia żelbetonowej konstrukcji. Nieruchomość jest "reliktem techniki z czasów kolei parowej"

Jak donosi portal turystyka.wp.pl, profesor Jakub Lewicki, mazowiecki wojewódzki konserwator zabytków, wpisał do rejestru obiekt, który znajduje się przy ulicy Gniewkowskiej 42 w Warszawie Odolanach. Na początku lat 70. XX wieku wraz z wprowadzeniem trakcji spalinowej w Lokomotywowni Warszawa Odolany w rejonie zasobnika do nawęglania parowozów zbudowano nowoczesną stację paliwową. Zakończenie eksploatacji zasobnika miało jednak miejsce dopiero w połowie lat 70. XX wieku. W późniejszych latach konstrukcję utrzymywano cały czas w sprawności technicznej ze względów strategicznych. Wraz z początkiem lat 90. XX wieku nawęglano pod nim jeszcze parowozy ogrzewcze oraz parowozy prowadzące pociągi specjalne. Niedługo potem jednak inspektorat Krajowego Dozoru Technicznego ze względu na wyeksploatowanie zarówno urządzeń, jak i mechanizmów zasobnika oraz przekroczone terminy rewizji wydał zakaz eksploatacji. Na stronie konserwatora zabytków możemy przeczytać:

Wartości historyczne zawierają się w zabytku, postrzeganym jako materialny dokument, stanowiący świadectwo dokonań człowieka na polu działalności naukowo-technicznej i przemysłowej. Nieruchomość jest zarazem dokumentem budowy polskiej kolei, reliktem techniki z czasów kolei parowej [...]. Jest przykładem zastosowania nowatorskiej, jak na czas powstania obiektu, konstrukcji żelbetowej, dokumentując tym samym rozwój inżynierii kolejowe
Więcej o:
Copyright © Agora SA