Opóźniony lub odwołany lot? Możesz za to otrzymać nawet 2,5 tys. złotych odszkodowania

Chociaż większość osób podróżujących samolotami jest świadoma podstawowych praw przysługujących pasażerom, to jednak wielu z nas nie do końca orientuje się w meandrach obowiązujących przepisów dotyczących odszkodowań i opieki w przypadku opóźnień czy odwołań lotów. Sprawdź, ile musi być opóźniony lot, żeby dostać odszkodowanie oraz ile wynosi.

Podróż samolotem może wiązać się z wieloma niewygodami, zwłaszcza gdy dojdzie do nieprzewidzianych komplikacji, takich jak opóźnienia czy odwołania rejsów. W takich sytuacjach podróżni często czują się bezsilni, zwłaszcza gdy nie są świadomi, że przysługują im określone prawa. Znajomość przepisów może nie tylko ułatwić dochodzenie roszczeń, ale również zapewnić komfort psychiczny. W kontekście edukacji pasażerów, Urząd Lotnictwa Cywilnego aktywnie wspiera inicjatywę "Przed wakacjami - Co warto wiedzieć", organizowaną przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W ramach tej kampanii przygotowano specjalną ulotkę przypominającą o prawach w sytuacji opóźnionego lub odwołanego lotu, a także odmowy przyjęcia na pokład samolotu.

Zobacz wideo Czy po podwyżkach cen biletów taniej podróżuje się pociągiem, czy samochodem?

Kiedy przysługuje odszkodowanie za lot? A kiedy nie przysługuje odszkodowanie za lot? To trzeba wiedzieć

W przypadku opóźnienia lotu pasażerowie mają prawo do różnych form wsparcia, zależnych od czasu trwania opóźnienia oraz długości trasy. Dla rejsów do 1500 kilometrów, opóźnienie wynoszące co najmniej dwie godziny uprawnia do otrzymania darmowych posiłków i napojów, a także możliwości wykonania dwóch połączeń telefonicznych, wysłania faksów lub e-maili. Podobne prawa przysługują w przypadku dłuższych lotów - przekraczających 1500 kilometrów w obrębie Unii Europejskiej oraz do 3500 kilometrów poza nią - ale wówczas opóźnienie musi wynieść minimum trzy godziny. 

W przypadku opóźnionego lotu przewoźnik jest zobowiązany wręczyć każdemu pasażerowi pisemną informację o przepisach dotyczących minimalnych praw pasażerów, w tym prawa do odszkodowania i opieki polegającej na zapewnieniu posiłków i napojów adekwatnych do czasu oczekiwania, umożliwieniu wykonania 2 rozmów telefonicznych oraz zapewnieniu noclegu w przypadku, gdy wylot odbywa się następnego dnia.

- czytamy Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Gdy opóźnienie lotu przekracza pięć godzin, pasażerowie mają prawo zażądać zwrotu pełnej ceny biletu Ponadto zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości z 2009 roku, podróżni, których loty opóźniły się o co najmniej trzy godziny, mają prawo ubiegać się o odszkodowanie takie samo jak w przypadku odwołanych rejsów. Kwoty odszkodowania wynoszą 250 euro (1500 złotych) dla lotów do 1500 kilometrów, 400 euro (1700 złotych) dla dłuższych lotów wewnątrz Unii Europejskiej oraz innych rejsów do 3500 kilometrów i 600 euro (ponad 2500 złotych) dla jeszcze dłuższych tras. Jeśli lot przekracza 3500 kilometrów, a opóźnienie w przylocie nie wynosi więcej niż cztery godziny, odszkodowanie może być zmniejszone o połowę.

Odszkodowanie nie przysługuje w przypadku, jeżeli lot został opóźniony z przyczyn niezależnych od przewoźnika (np. złe warunki atmosferyczne, strajk na lotnisku lub niestabilna sytuacja polityczna). O wysokości odszkodowania decyduje długość lotu. Może ono wynosić od 250 do 600 euro w zależności od długości trasy.

- informuje Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot?  Zwrot ceny biletów lub zmiana planu podróży

Gdy lot zostanie odwołany, pasażerowie mają kilka opcji do wyboru. Mogą zdecydować się na pełny zwrot kosztów za bilety lub alternatywnie, zmienić plan podróży. W takim przypadku linia lotnicza zobowiązana jest zaoferować przelot do miejsca docelowego na podobnych warunkach jak pierwotny rejs, w najbliższym możliwym terminie lub w innym, który będzie odpowiadał pasażerowi, pod warunkiem dostępności miejsc. Linie lotnicze zobowiązane są również do zapewnienia odpowiedniej pomocy, w tym dostarczenia posiłków i napojów oraz zapewnienia zakwaterowania i transportu, jeśli przewidywany czas odlotu jest odłożony o co najmniej jeden dzień. Prawo do odszkodowania nie przysługuje między innymi w sytuacji, jeśli pasażer został poinformowany o odwołaniu rejsu co najmniej dwa tygodnie przed planowanym odlotem.

Wniosek o odszkodowanie składamy w pierwszej kolejności u przewoźnika. Jeżeli linia lotnicza odmówi wypłaty odszkodowania, można wystąpić ze skargą do Komisji Ochrony Praw Pasażerów, która działa przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Jest to ważne, gdyż dopiero po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej u linii lotniczej, można wnieść do ULC skargę na naruszenie przez przewoźnika postanowień przepisów unijnych. Skargę można złożyć, jeśli od momentu złożenia reklamacji minęło 30 dni. Należy do niej dołączyć kopię potwierdzenia rezerwacji na dany lot, kopię reklamacji skierowanej do przewoźnika, kopię udzielonej przez niego odpowiedzi, bądź wskazanie, że pomimo upływu terminu 30 dni odpowiedź na reklamacje nie została udzielona

- dowiadujemy się ze strony ULC.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Więcej o: