Wars to przedsiębiorstwo, które od ponad 77 lat świadczy usługi gastronomiczne i hotelowe w polskich pociągach. Odpowiada między innymi za wagon, w którym pasażerowie mogą zjeść ciepły posiłek i wypić kawę czy herbatę. Takie udogodnienia są dodatkowo płatne, lecz wiele wskazuje na to, że już za jakiś czas osoby podróżujące składami będą mogły kupić jajecznicę lub napój dzięki własnemu spojrzeniu. Wszystko dlatego, że narodowy operator gastronomiczny testuje innowacyjną technologię PayEye. To może być prawdziwa rewolucja.
Nowatorska metoda płatności testowana jest w stacjonarnej restauracji WARS, zlokalizowanej w budynku West Station al. Jerozolimskich 142A, przy Dworcu Zachodnim w Warszawie. Jak wyjaśnia portal Raport Kolejowy, PayEye to polski fintech, który opracował autorską technologię płatności biometrycznych łączącą skan tęczówki oka i twarzy. Dzięki tej technologi ludzie są w stanie dokonywać transakcji bez użycia karty płatniczej, telefonu czy gotówki. Aby sfinalizować zakup, wystarczy jedno spojrzenie. Ponadto system został zaprojektowany z myślą o integracji z aplikacją mObywatel oraz innymi rozwiązaniami cyfrowymi, co w przyszłości może umożliwić, na przykład automatyczne potwierdzanie pełnoletniości przy zakupie produktów objętych ograniczeniami wiekowymi.
Cieszy mnie, że WARS kontynuuje pracę i wdraża rozwiązania, które pozwalają uprościć i uporządkować procesy. To krok w stronę nowoczesnych, efektywnych zmian
- wyjaśnia Radosław Groblewski, Prezes Zarządu WARS S.A., cytowany przez serwis Raport Kolejowy. Pilotaż pozwolić na ocenienie możliwości systemu oraz jego techniczne działanie. W trakcie testów okaże się, czy technologia została zaakceptowana przez klientów. WARS planuje dodatkowo analizę potencjału dalszego wykorzystania systemu nie tylko w gastronomii, ale także przy zakupie biletów oraz opłacaniu dotykowych usług kolejowych.
Decyzja o wprowadzaniu nowoczesnych rozwiązań nie jest przypadkowa. To odpowiedź na potrzeby współczesnego rynku.
Sprawdź również: Konkurencja dla PKP. Polska zyska nowe połączenia. Pociągiem nawet do Chorwacji
Widzimy coraz więcej pasażerów z młodszych pokoleń, dla których marka WARS nie jest jeszcze rozpoznawalna. Dlatego sięgamy po nowoczesne technologie, które pozwolą nam lepiej odpowiadać na ich oczekiwania
- tłumaczy Mikołaj Pawlak, dyrektor wykonawczy Biura Strategii i Marketingu WARS, cytowany przez portal Spider's Web. Testy w restauracji stacjonarnej trwają od 8 maja 2025 roku. Aby zapłacić w ten sposób, należy zarejestrować się w systemie PayEye i dodać swoją kartę płatniczą. Później aplikacja poprosi o zrobienie zdjęcia, by mogła zeskanować tęczówkę oka oraz twarz użytkownika. Dzięki temu wystarczy jedno spojrzenie, by płatność została automatycznie zrealizowana.
Wprowadzenie płatności spojrzeniem to część szerszej strategii cyfrowej transformacji WARS S.A. Celem jest stworzenie nowoczesnego, zintegrowanego ekosystemu usług kolejowych - opartego na personalizacji, automatyzacji i wygodzie pasażera
- czytamy w komunikacie firmy.
Dziękuje my, że przeczytałaś/eś nasz artykuł.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!