Możesz stracić dostęp do profilu zaufanego. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, czas najwyższy sprawdzić daty

Obowiązek przedłużania ważności profili zaufanych leży po stronie ich właścicieli. W 2024 roku wygasną te, które zostały założone lub przedłużone trzy lata wcześniej. Jak zatem nie stracić dostępu do profilu? To nic skomplikowanego i można to zrobić bez wychodzenia z domu.

Ważność profilu zaufanego wynosi co do zasady trzy lata, jednak w okresie trwania pandemii te były przedłużane automatycznie. Od października 2023 roku właściciele profili muszą wydłużać ich ważność samodzielnie. Jak zrobić to online? Wyjaśniamy. 

Zobacz wideo Marzena Okła-Drewnowicz: Są pieniądze unijne na zmniejszenie wykluczenia cyfrowego seniorów

Pz.gov.pl - przedłużenie profilu zaufanego. Tak zrobisz to zdalnie 

Co najważniejsza ważność profilu można przedłużyć samodzielnie za pośrednictwem strony pz.gov.pl. Po zalogowaniu należy wybrać opcję "Profil zaufany", która znajduje się w prawym górnym rogu. Kolejnym krokiem jest odnalezienie w "Szczegółach profilu" polecenia "Przedłuż ważność lub zmień dane". Użytkownikowi zostaną wyświetlone jego dane kontaktowe, które należy potwierdzić lub edytować, jeśli doszło do jakichkolwiek zmian. Następnie otrzyma SMS i e-maila z kodami autoryzacyjnymi, które są niezbędne do tego, aby wydłużyć datę ważności profilu. Po wpisaniu ich w odpowiednie pola wystarczy kliknąć "Dalej". W momencie, gdy cały proces przebiegnie bez żadnych komplikacji, zostanie wysłany również e-mail z informacją, że dany profil zaufany będzie aktywny przez kolejne trzy lata

Zanim się wylogujesz, wejdź w "Szczegóły profilu" i w sekcji "Dane użytkownika" znajdź "Nazwę użytkownika". Zapamiętaj ją, ponieważ przyda ci się podczas kolejnego logowania

- czytamy na stronie Gov. 

Jak stworzyć profil zaufany? Opcji jest wiele 

Warto pamiętać jednak, że w przypadku osób, które logują się do profilu zaufanego za pomocą bankowości elektronicznej, nastąpią pewne zmiany. Otóż po przedłużeniu ważności profilu zniknie jego powiązanie z kontem bankowym. Od tego momentu do profilu będzie można zalogować się jedynie poprzez nazwę użytkownika lub e-mail. Natomiast metoda autoryzacji logowania do profilu zostanie zmieniona na SMS z kodem lub push w aplikacji mObywatel, jeśli ta opcja była wcześniej używana. Aby ponownie powiązać swój profil z kontem bankowym, wystarczy w zakładce "Szczegóły profilu" zmienić dostawcę tożsamości na bank. Osoby, które wciąż nie posiadają profilu zaufanego, mogą założyć go, wchodząc na stronę pz.gov.pl i klikając opcję "Zarejestruj się". Wtedy system przekieruje użytkownika do pytań, na podstawie których zostanie wybrana indywidualna ścieżka zakładania profilu. Opcji jest kilka: 

  • założenie profilu poprzez bankowość elektroniczną, 
  • założenie profilu z e-dowodem,
  • złożenie internetowego wniosku i wideorozmowa z urzędnikiem,
  • wniosek złożony osobiście w placówce. 
Więcej o: