Profil zaufany w potrzasku. Wiemy, co robić, gdy zapomnieliśmy o przedłużeniu

Wraz z końcem października wygasło ponad pięć milionów profili zaufanych. Zanim do tego doszło, ich właściciele mogli je przedłużyć. Niestety, nie wszyscy o tym wiedzieli, a niektórzy po prostu sobie z tym nie poradzili. Co teraz? Jest jedno wyjście.

Na kilka godzin przed utratą ważności wielu profili zaufanych, padła specjalna strona, za pomocą której można było przedłużyć termin. W związku z tym, wielu osobom nie udało się tego zrobić, przez co teraz ich profile zaufane pozostają nieaktywne. W jaki sposób Polacy mogą ponownie uzyskać możliwość załatwiania wielu urzędowych spraw przez internet? Trzeba założyć go na nowo. 

Zobacz wideo e-Polak potrafi! Michał Czernecki tłumaczy, jak przez internet założyć profil zaufany

Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl

Jak przedłużyć profil zaufany po terminie? Należy założyć go na nowo 

W październiku 5,5 miliona Polaków otrzymało SMS-a z informacją, że ich profil zaufany wkrótce przestanie być aktywny. Aby temu zapobiec, należało samodzielnie wydłużyć jego ważność na kolejne trzy lata. 31 października mijał termin na tę czynność, lecz nie wszyscy zdążyli. Specjalna platforma, która miała być przygotowana na wzmożony ruch użytkowników, nie podołała. Wystąpił problem z logowaniem, który utrzymywał się przez wiele godzin. Skutkiem tego jest utrata profilu zaufanego przez wielu Polaków, przez co nie mogą wykorzystać go w usługach e-administracji. W takim przypadku pozostaje jedynie założyć profil na nowo. 

W takim przypadku będziemy musieli ponownie założyć profil zaufany, korzystając z jednej z czterech metod: bankowości elektronicznej, wideo weryfikacji, wykorzystania dowodu osobistego z warstwą elektroniczną lub potwierdzenia tożsamości w jednej z placówek

- tłumaczy zastępca dyrektora Centralnego Ośrodka Informatyki Maciej Górski, cytowany przez Money. Palcówki, o których mowa to na przykład: 

Profil zaufany: rejestracja. Można zrobić to przez internet 

Aby samodzielnie utworzyć profil zaufany online, należy wejść na stronę gov.pl i kliknąć w zakładkę "Załóż profil zaufany". System przekieruje użytkownika do pytań, na podstawie których zostanie wybrana indywidualna ścieżka zakładania profilu. Warto przypomnieć, że osoby, którym udało się na czas wydłużyć datę ważności profilu zaufanego, będą musiały zalogować się do niego poprzez nazwę użytkownika lub adres e-mail, ponieważ w trakcie całego procesu zniknęło jego powiązanie z kontem bankowym. Aby powrócić do dawnych ustawień i logować się do profilu za pomocą konta bankowego, trzeba w ustawieniach zmienić dostawcę tożsamości na bank. Profil zaufany umożliwia m.in. złożenie wniosku o dowód osobisty, uzyskanie odpisów dokumentów, składanie odwołań od decyzji administracji, wysyłanie wniosków do ZUS, kontrolę własnych zwolnień lekarskich. Do tego służy jako podpis elektroniczny

Więcej o: