Obowiązkiem każdego pracodawcy jest dopilnowanie, aby pracownicy zatrudnieni w ramach umowy o pracę posiadali aktualne badania medycyny pracy. Badania profilaktyczne obejmują przeprowadzanie wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich. To oznacza, że należy wykonać je zarówno przed zajęciem danego stanowiska, jak i w momencie, w którym utracą ważność, a praca jest kontynuowana. Od 1 stycznia 2025 roku katalog obowiązkowych badań medycyny pracy uległ zaś rozszerzeniu o lipidogram, pomiar glukozy i kreatyniny we krwi oraz obliczanie wskaźnika BMI.
Zakres i częstotliwość badań w ramach medycyny pracy zależą od specyfiki danego stanowiska. Wpływ na to mają między innymi rodzaje szkodliwych i niebezpiecznych czynników, na które pracownik jest narażony w trakcie wykonywania swoich obowiązków. Jak poinformowało Ministerstwo Zdrowia, od tego roku pracownicy będą musieli wykonywać badania, które do tej pory nie były wpisane na listę tych obowiązkowych. Otóż w 2025 roku poszerzono ją o lipidogram, pomiar glukozy i kreatyniny we krwi oraz wskaźnik masy ciała (BMI). Warto jednak zaznaczyć, że choć nowy obowiązek wszedł w życia już 1 stycznia, to systemy Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ) i medycyny pracy nie zostały jeszcze zintegrowane. Jak podaje serwis Interia, ten proces może zająć około dwóch miesięcy, co oznacza, że pracownicy i pracodawcy mają czas, by dostosować się do nowych przepisów.
Nowe badania w ramach medycyny pracy są częścią rządowego programu, którego głównym celem jest lepsza profilaktyka zdrowotna oraz wczesne wykrywanie chorób cywilizacyjnych. Są to choroby układu sercowo-naczyniowego, problemy z gospodarką cukrowo-węglowodanową - w tym cukrzyca - oraz otyłość i nadwaga.
Zobacz też: GUS podał niepokojące dane. W tym mieście zmarło najwięcej Polek i Polaków
Warto zaznaczyć, że zadaniem każdego lekarza medycyny pracy jest ocenienie, czy stan zdrowia danej osoby pozwala na wykonywanie czynności na konkretnym stanowisku. Prowadzony jest wówczas wywiad z pacjentem, a pod uwagę brane są również wyniki przeprowadzonych badań. Co ciekawe, w 2025 roku każdy pracownik zatrudniony w ramach umowy o pracę ma także możliwość wykonania dodatkowych badań, takich jak mammografia, cytologia, badanie PSA i RTG płuc, jeśli sam wykaże taką chęć. Jak zapewnia natomiast Ministerstwo Zdrowia, nowe rozwiązanie nie obciąży finansowo pracodawców. Takie badania zostaną wykonane w ramach NFZ, jeśli tylko dana placówka ma podpisaną umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia.
Dziękuje my, że przeczytałaś/eś nasz artykuł.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.