Krowarzywa to marka, która zadebiutowała w marcu 2013 roku jako jedno z pierwszych miejsc w Polsce oferujących wegetariańskie burgery. To właśnie głównie one przez ponad dekadę przyciągały wegetarian do lokali sieci w całym kraju, choć z czasem oferta się rozwijała. Dziś Krowarzywa przygotowuje się na pożegnanie swoich fanów i zaprasza na ostatnie posiłki. Nie ma to jednak związku ze spadkiem popularności diety roślinnej. Wręcz przeciwnie.
Krowarzywa w szczytowym momencie swojej działalności, trzy lata temu, posiadała 22 lokale w 10 największych miastach Polski. Tymczasem z końcem marca tego roku zamknie się ostatni punkt na ulicy Chmielnej w Warszawie. Jak donosi "Puls Biznesu", na decyzję tę wpłynęło kilka czynników. Duże znaczenie miał wzrost kosztów, w tym produktów, energii, czynszu i wynagrodzenia pracowników. Okazuje się także, że kuchnia roślinna stała się... zbyt popularna.
Dziś wegańskie burgery są po prostu wszędzie, w sklepach convenience, dyskontach, na stacjach benzynowych, w burgerowniach premium i sieciówkach. W pewnym sensie staliśmy się ofiarą własnego sukcesu
- wyjaśnia w rozmowie z "Pulsem Biznesu" Krzysztof Bożek, współtwórca i współwłaściciel sieci. Firma próbowała jeszcze ograniczać koszty i przyciągnąć nowych klientów, a nawet znaleźć inwestora, ale ostatecznie ich działania nie przyniosły sukcesów. Z drugiej strony Bożek dopuszcza możliwość powrotu marki Krowarzywa na polski rynek w przyszłości.
W lepszej sytuacji ekonomicznej może wrócimy, a jeśli znajdzie się ktoś, kto chciałby przejąć markę i nadać jej nową formę, jesteśmy otwarci. Wierzymy, że wciąż ma potencjał
- stwierdza przedsiębiorca. Jak jednak wygląda sytuacja innych sieci gastronomicznych oferujących kuchnię roślinną?
"Puls Biznesu" podkreśla, że nowych wegetariańskich restauracji powstaje mniej niż przed pandemią, a zamykanie się już istniejących faktycznie nie jest rzadkością. Dane na temat rynku roślinnego w Polsce mogą natomiast potwierdzać wnioski Bożka o "zbyt dużej" popularności wegetarianizmu. Według danych według NielsenIQ, na które powołuje się Portal Spożywczy, w 2023 roku rynek alternatyw dla mięsa i nabiału był wart w naszym kraju 1,5 miliarda złotych.
Zobacz też: Właściciel Pepco zmienia asortyment. Zniknie duża grupa produktów. Dealz trafi przez to na sprzedaż?
Branża roślinna jest gałęzią gospodarki o mocnym potencjale wzrostu. Globalnie, od kilku lat odnotowuje się dynamiczny wzrost spożycia produktów roślinnych. Mówmy o tym. Chcielibyśmy, aby nasza branża została wreszcie dostrzeżona
- stwierdził w rozmowie z Portalem Spożywczym Maciej Otrębski, współzałożyciel i członek zarządu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej. Według raportu "Jak odżywiają się Polacy? Kukuła Healthy Food 2021" 10 procent Polaków między 18. a 65. rokiem życia deklarowało cztery lata temu, że jest wegetarianami, a sześć procent - weganami.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.