Co zrobić, jeśli cena na paragonie różni się od tej na etykiecie? UOKiK wyjaśnia, kto ma rację

Wprowadzanie klienta w błąd jest zabronione przez polskie prawo. Dotyczy to nie tylko sprzedawanych produktów, ale też cen podanych na etykiecie. Co zrobić, jeśli po zakupie zobaczysz wyższą cenę paragonu niż ta, która obowiązywała w sklepie? Wyjaśniamy przepisy.

Ceny na sklepowych półkach są szczególnie ważne teraz, gdy inflacja wciąż nie maleje, a koszty życia są coraz większe. Z tego powodu warto zastanowić się dwa razy, zanim zdecydujemy się na to, co kupić. Z pewnością wiele osób było w takiej sytuacji, że po wybraniu produktu w rozsądnej cenie, przy kasie okazało się, że jest ona wyższa. Co zrobić w takiej sytuacji? Sprawdź, która cena obowiązuje.

Zobacz wideo Co wpływa na ceny paliw na stacjach Orlenu?

Zainteresował Cię ten artykuł? Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl

Która cena obowiązuje przy zakupie? Upewnij się, że sprzedawca nie łamie prawa

Warto pamiętać, że zgodnie z przepisami każdy klient ma prawo zapoznać się z ceną produktu widniejącą na etykiecie. Podanie kwoty ustnie przez sprzedawcę jest złamaniem prawa. Cena powinna być umieszczona w widocznym miejscu i zawsze podana brutto. Jeśli w gazetce lub katalogu sprzedawca podaje niższą kwotę, a potem dolicza do tego podatek, to tym samym łamie prawo. Czasami zdarza się, że etykiety się mieszają, dlatego warto dokładnie sprawdzić, czy widoczna cena dotyczy tego produktu, który nas interesuje. Jeśli masz wątpliwości, dopytaj personel. Przed skorzystaniem z różnych usług, takich jak wizyta lekarska, fryzjer czy naprawa samochodu również warto zapytać o cenę.

UOKiK nie ma wątpliwości. Możesz domagać się swoich praw

Co należy zrobić, jeśli po zakupie na paragonie widnieje wyższa cena? Rozwiązanie tej sytuacji zostało wyjaśnione przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jeśli cena wyświetlona w kasie jest wyższa od tej na towarze lub na półce, masz prawo kupić daną rzecz po niższej cenie. Gdy różnicę zauważysz dopiero na paragonie, domagaj się zwrotu nadpłaconej kwoty

- informuje Vademecum Konsumenta. Co ważne, jeśli personel lub kierownik sklepu nie chce zwrócić pieniędzy pomimo różnicy cen, możesz złożyć wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązania sporów. Dokumenty należy zanieść do Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej.

Więcej o:
Copyright © Agora SA