Podróżowanie samolotem staje się coraz popularniejszą formą transportu. Jej ogromną zaletą jest możliwość pokonania długich odległości w stosunkowo krótkim czasie. Wydawać by się mogło więc, że dążenie do stworzenia samolotu o jak największej pojemności będzie bardzo pożądane. Okazuje się jednak, że istnieją w tej kwestii pewne granice.
Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl.
Jak informuje portal Simple Flying, Airbus A380 jest największym samolotem pasażerskim, jaki kiedykolwiek zbudowano. Tytuł ten zawdzięcza takim parametrom jak liczba miejsc na pokładzie, objętość, waga i rozpiętość skrzydeł, która wynosi aż 79,75 m. Pobity został dotąd tylko pod względem długości. Tutaj tytuł rekordzisty zdobył Boeing 747-8, a jeszcze dłuższy będzie Boeing 777-9, który jest jeszcze w fazie testów. Wracając jednak do szczegółów statku powietrznego będącego głównym tematem niniejszego artykułu, Airbus A380 może pomieścić maksymalnie 853 pasażerów, przy czym większość obsługiwanych przez niego lotów przewozi od 400 do 550 osób.
BBC Science Focus zwraca również uwagę na fakt, że jest to pierwszy komercyjny samolot pasażerski wykorzystujący syntetyczne paliwo ciekłe. Testy tego rozwiązania przeprowadzono w 2008 roku. Natomiast w marcu 2022 roku podczas trzygodzinnego lotu A380 przetestował też w 100% zrównoważone paliwo lotnicze. Dotychczas powstało 251 tych statków powietrznych. Niestety, ich produkcja jest obecnie wstrzymana. Dlaczego tak się stało?
Choć Airbus A380 niewątpliwie jest imponującym osiągnięciem technologii, to w praktyce okazało się, że tak duże maszyny nie mają zastosowania. Początkowo spory sukces odniosły w liniach Emirates, ale ich potencjał zniszczył wzrost możliwości mniejszych samolotów dwusilnikowych. Dodatkowym problemem były ograniczenia w podróżach wprowadzone w 2020 roku w związku z pandemią, więc większość linii lotniczych nie miała po prostu zapotrzebowania na większe samoloty. Linie Hi Fly użytkowały używany A380 do lotów czarterowych, ale ostatecznie oni także się z tego wycofali. Konstrukcja samolotu utrudnia jego wykorzystanie na rynku cargo, a jego rozmiary nie są raczej odpowiednie do prywatnych lotów czy transportu VIP-ów.